en lördag i Kersa

Jag har precis kommit hem från en helg söderut. Sitter i vårt vardagsrum och flyr jobbplaneringen genom att baka kladdkaka till morgondagens personalmöte, men åtminstone en snabbtitt på morgondagens lektioner känns oundvikligt så jag får väl ta mig i kragen snart. Bara en kort uppdatering här. Jag for alltså till Asella i fredagskväll och blev i god ordning uppmött av Desta på stationen, vi tog oss genom lera och högt blött gräs hemåt via matinköp i beckmörker. Framför elementet satt vi sen och torkade skor, åt shiro och pratade livet tills det var sängdags. Igår blev det heldagsutflykt till vackra Kersa. Injeralunch hemma hos Abdelas och en långpromenad ut på landet i Desta och Duresas sällskap. Duresa kom igång ordentligt och jag får nog säga att det var mer god vilja än goda språkkunskaper som möjliggjorde vår kommunikation - men kul hade vi. Vackra bröder alltså, inget dåligt sällskap. Abdela själv körde oss hem i sin bajaje och vi hann precis komma under taket hemma hos Sara innan regnet bröt loss. Glidandes i lera upp till knäna (eller ja.. kanske inte riktigt så farligt men bra kladdigt va det) tog vi oss sen till busstationen och började leta fordon tillbaka till Asella. Som vanligt krävdes det en god portion framåtanda och vassa armbågar för att få en sittplats, men jag hade ju två erfarna kämpar med mig så jag chillade lugnt utanför bussen tills det gick att ta sig upp utan att riskera att hamna under hundratals trampande fötter. Beundrandes Etiopiens vackra natur åkte vi sedan hemåt i skymningen. Asså detta land, så otroligt vackert det är. Mitt hjärta bara översköljs av kärlek. Så fin gästfrihet också, jag har då inte lagat någon mat själv den här helgen utan blivit bjuden hela tiden. Gårdags kväll avslutades med kortspel under rop och skratt hemma i gästhemmet. Så fantastiska vänner jag har där. Har en lång lista på folk jag måste hälsa på nästa gång jag åker dit, man hinner liksom aldrig med allt och alla. Men hur bra jag än tycker om Asella - friheten, luften och naturen så tror jag att det är i Addis jag ska va nu. Och jag trivs ju fantastiskt bra här också. Det är bara det att det ju är Etiopiens landsbygd och småstäder som är själva Etiopien, och det är ju själva Etiopien som jag älskar så där ofattbart mycket. Och så får jag ju använda min amarinja och får va smutsig och tramsig och allt det där som kanske inte riktigt passar sig i storstan och som egentligen är väldigt mycket jag. Men men. Idag har jag varit på amarinjagudstjänst, ätit lunch hos familjen Girma och åkt bajaje, buss, taxi och taxi (fanns bälte i bussen både på dit- och hemvägen!). Har bevittnat slagsmål i buss tre gånger på tre dagar och är fullständigt klar över att jag inte gillar när folk tar till knytnävarna, och även fullständigt klar över att jag hellre ger bort min sittplats än slåss för den. I övrigt tycker jag att det är lite komiskt att det är kunden som skylla sig själv om inte busskillen har nån växel, men det tillhör väl det här samhällets mindre serviceminded sida. En finfin helg i vilket fall - Etiopien levererar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Benedicte Artman

♡♡♡♡

2015-09-06 @ 21:10:07
URL: http://benedicte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0