doro wot

Jul i Etiopien innebär mat i mängder. I år hoppade jag i princip helt över den svenska julen och satsade istället på ye gehna baal. Julfirandet inleddes på julaftonen med ett hejdundrande program i kyrkan i Asella: sång och dans och tända ljus och försvunnen ström förgyllde de många timmarnas bänknötande. För vi va såklart där på tok för tidigt, är man ferengi så är man. Och vårt musikbidrag höll då just inte nån högre klass än ungdomskörens trevande sång. Men stämningen va hög och glädjen påtaglig. Kvällen fortsatte i glada toner hemma i vårt hus, och småpratet höll igång till långt in på natten. På juldagen va vi bjudna till Mekonnen efter gudstjänsten, och där inmundigades årets första doro wot. Doro wot är festernas festligaste festmat. Kyckling och ägg i en berberirik sås. Dagen efter, annan dagen om man använder svenska jultermer, blev ändå den festligate och mest doro wot-rika dagen. Matmässigt började den hemma hos Berekets familj där dagens första portion doro wot åts, alldeles lagom starkt och lagom mycket som komplement till den mer klena frukosten. Den traditionella bruna drickan som alla etiopier är så förtjusta i avstod jag dock ytterst medvetet från. Mitt i doro wot-ätandet ringde Ashenafi och bjöd in mig till honom på doro wot-lunch. Ja tack sa jag och banade väg dit efter att ha tackat för mig hos föregående värd. En andra portion doro wot inmundigades alltså hemma hos Ashenafi i sällskap av hans otrolig söta och gästvänliga småsystrar. Efter att kycklingen och otaliga koppar te skakats ner med hjälp av traditionella etiopiska danssteg vankades ytterligare portioner doro wot, denna gång hade jag Gabriella vid min sida. På det bröd och pop corn och mer te. Fantastisk vad mycket de kan lyckas truga i en. Totalt proppmätta tog vi oss via en välbehövd toalett till Dinkus hem där middagen stod på bordet, jag måste erkänna att det inte var mycket mat som gick ner där. Även om det kan va svårt att säga nej, och även om magen kan bli på gränsen till överfull så är den etiopiska gästvänligheten troligen det bästa med att va här. Lätt den bästa julen hittills i det här landet.

Kommentarer
Postat av: benedicte

Åh, låter verkligen som en fantastisk jul! Vad sägs om favorit i repris nästa jul? Då är jag på :) KUL att du fick komma hem till Ashenafi!! Finisen!

Svar: Jag är lätt på!! så sjukt bra dagar!
Maria

2015-01-13 @ 11:31:29
URL: http://benedicte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0