varför jag älskar asella sports camp

Det här skrev jag efter förra årets camp:

 

 

Varför jag älskar Asella Sports Camp

 

I somras var jag för tredje året med på Asella Sports Camp i Etiopien. Lägren arrangeras av Ethiopian Evangelical Lutheran Church och riktar sig till barn i åldern 10-15 år. Under en vecka får barnen undervisning om kristen tro varvat med lekar, samarbetsövningar och fotboll. Som svensk coach får jag vara med och hålla i lekar, uppmuntra barnen och –framför allt – visa dem på Jesus kärlek genom hela mitt sätt att vara.

 

Jag ska här försöka förklara vad det är som gör att jag tycker så mycket om Asella Sports Camp. Vad det är som fått mitt hjärta att fastna där, och som gör att jag år efter år inte vill något annat än att få spendera ytterligare sommarveckor i ett regnigt Etiopien tillsammans med etiopier som jag knappt kan prata med. Det är kärleken. Och glädjen. Men framför allt kärleken, en kärlek som är större och djupare och mer påtaglig än kanske någon annan kärlek jag upplevt. Det är bara galet att hjärtat kan öppna sig så mycket att det känns som ett stort hål då man tvingas ta farväl av barn som funnits i ens liv i knappt fem dagar.

 

Asella Sports Camp får mig att leva. Det väcker känslor till liv inom mig – alla sorts känslor. Skratt så magen värker, tårar så tröjan blir blöt, ilska så tänderna gnisslar. Och så den där fantastiska kärleken. Den kärlek som känns så stark att du knappt vet hur du ska hantera den. En kärlek som inte kan komma från mig, så stark är den. Att den måste komma från Gud. I många år har jag brottats mycket med tvivel och funderat över vad jag egentligen har att göra på ett kristet läger. Men på campen i Asella har jag fått uppleva hur Gud kan använda mig utan att jag själv förstår hur det går till. Han har gett sin kärlek till dessa barn genom mig. Jag har fått älska dem för att Gud älskade dem först, och för att han älskar mig.

 

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken”. Vi kanske inte med ord kan visa barnen i Asella vem Gud är. Men den största vägen är kärleken, och den kan vi gå på. Med handling och sanning kan vi älska de barn vi får möta på Asella Sports Camp. Och få minst lika mycket kärlek tillbaka.

 

Det sista vi gjorde innan avskedet, detta årets sista dag i Asella, var att sjunga ”Välsignelsen” för veckans campbarn. Då vi började var känslorna under kontroll och rösten stadig. Men att stå där och be Gud ta hand om de barn som vi skulle tvingas lämna och se att inte ett öga hos dem var torrt, det var helt otroligt jobbigt. Min röst blev hackig, tårarna rann över och det enda jag kunde göra var att fokusera på orden i sången och lämna över barnen i Guds händer.

 

Vår uppgift var uppfylld för denna gången. Men nästa år. Då vill jag stå där igen, med ett hjärta som svämmar över av kärlek till barn som jag kommit att älska som mina egna. 

 

Om man då ser till det som är mer objektivt påtagligt – vad gör Asella Sports Camp så bra? Det är helheten såklart. Mixen av kärleksfulla och uppoffrande ledare, ett väl utarbetat och genomtänkt grundkoncept, entusiastiska barn och en Gud som inte vill annat än att möta alla inblandade. Sports Camp är ett fantastiskt koncept. Genom lekar och tävlingar, gemensamma måltider och sovrum, samt sång, undervisning, draman och reflektioner får barn som kanske aldrig förut fått höra om Jesus uppleva en atmosfär som andas Gud i varje andetag.

 

Det är vad som får mig att älska Asella Sports Camp

 

 
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: benedicte

Wow ♡ Älskar detta!

2015-02-19 @ 11:46:19
URL: http://benedicte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0