Auckland

Igår anlände jag alltså till Auckland. Gick smärtfritt genom kontroller och tull, kvinnan i disken undrade bara vad jag gjort i Etiopien så många gånger. Men annars gick allt smidigt och jag fick följe med Malin och Malin in till stan. Där vandrade jag runt i centrum ett tag innan jag gick upp till Albert Park och satte mig på en bänk för att invänta Johans skolslut. Jag var minst sagt trött, så när Johan gav sig av mot skolan för att skriva tenta klockan sex la jag mig på sängen och somnade omedelbums. Så gårdagen innehöll inte mycket mer av stan än själva centrum, som i sin tur består av typ en gata med olika asiatiska matställen och små halvexklusiva affärer. 
 
Idag tog jag en chill morgon och förmiddag i lägenheten som Johan bor i, tittade på film och drack te och läste lite i deras vardagsrum. Sen knatade jag iväg mot stan. Det blev först en tur ner till hamnen där jag satte mig på en bänk i solen, fick solglasögonbränna och lyssnade på sommarprat. Gick sedan vidare längs vattnet västerut mot stadsdelen Ponsonby. Ponsonby visade sig vara full av vackra storslagna villor uppradade längs mäktiga alléer. I en av alla parker som kantade  min väg slog jag mig ner för att äta lite lunch. Lagom till att Johan skulle sluta skolan kryssade jag mig genom parker och trafikfulla gator in mot stan igen. Känns som jag börjar få ett grepp om Auckland, eller de centrala delarna i alla fall. Inte den roligaste stad jag sett måste jag säga, centrum består mest av stora bilvägar och höga gråa opersonliga hus. Men längre ut mot kanterna tror jag på mer mysiga kvarter.
 
Imorgon blir det Mount Eden och kanske en tur i Parnell, som också ska va ett fint område om man kommer mer bort från centrum. Sen blir det kanske en tur längre norrut fredag-lördag innan min familj kommer ner och den stora rundresan börjar. Det bästa med Auckland är nog ändå att Johan bor här, blir en helt annan grej om man har nån att hälsa på och bo hos och liksom va hemma i staden med.

Kommentarer
Postat av: benedicte

Låter som du har det najs, gött!
Haha så typiskt dig att förklara så lite som möjligt - typ vilka är Malin och Malin? Du skriver som om de är vänner alla vet om, men jag antar att du träffat dem på flyget..? Man blir liksom tvungen att se efter så man inte missat ett blogginlägg med förklaring till vart de kom in i bilden ;) Tänk på att du inte är i Etti nu så att jag fattar allt automatiskt, nu måste du faktiskt förklara dig så jag hänger med på din resa!! :P
Saknar dig! Fortsätt uppdatera! KRAM

Svar: Haha! Du antar rätt! Får se om det blir mer förklaringar framöver, men känner jag mig själv rätt så blir det nog att jag fortsätter som hittills...:) Kram!
Maria

2014-09-24 @ 14:58:46
URL: http://benedicte.blogg.se
Postat av: Cecilia

Haha sova på bänkar är underskattat :)
Håller även med ovanstående talare. Malinorna hade mått bra av en presentation!
Hoppas dagen har bjudit på färre bilvägar. Nu ska jag på integrationsfika på korridoren.

2014-09-25 @ 20:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0