forsta skoldagen

Idag borjade jag skolan. Mekane Yesus Joint-language school pa Mekanissa i Addis Abeba. Skolan tillampar en metod som gar ut pa att vi de forsta 50 timmarna bara ska lyssna och sen de ovriga 50 timmarna mestadels lyssna men aven borja prata lite. Jag vet just inte om jag tror helt pa den metoden, jag menar det ar ju omojligt att inte upprepa alla ord och anvanda de man kan. Men ja, vi far se hur det gar. Vi ar en fin liten klass pa fyra personer, tva italienare, en filippin och jag. Och sa har vi varldens snallaste larare, Ebisse. Att jag har ett visst forsprang i spraket och kulturen och allt det dar kanns ocksa bra. Men det kommer att bli en utmaning att lara sig alla de dar 800 orden som vi forvantas kunna nar kursen ar slut om sex veckor. Och vi forantas inte skriva ner nanting, jag ska alltsa lara mig 800 ord utan att skriva eller lasa dem, kanns typ omojligt. Kan handa att jag tummar lite pa den regeln.
Annars vimlar sprakskolan av trevliga elever och larare fran jordens alla horn. Bland annat traffade jag Frida och Andreas och lilla Isak som jag ska halsa pa imorgon. Innan dess ska jag dock lara in lite personliga pronomen, djur och halsningsfraser. Och ha ytterligare en lektion i klassrum 1.

Kommentarer
Postat av: benedicte

Men va? Ni skulle ju vara sju elever i klassen? Och vadå inte skriva ner nåt? Låter som ett konstigt upplägg men vad vet jag, du kanske lär dig extremmycket vilket jag ju ändå förväntar mig och är lite avundsjuk på...
Att du klarar det tvekar jag iaf inte på! Hejaheja! :)
Saknar dig och landet och allt <3 KRAM

Svar: Ja, men vi blev visst fyra och det ar ganska lagom. Na, de kor pa en audiotiv metod dar vi i princip bara ska lyssna och ge gensvar genom rorelser. Egentligen far vi varken prata eller skriva ner nat forran efter tre veckor, men jag pratar sa mycket som mojligt utanfor lektionerna och skriver ner allting nar jag kommer hem. Det tror jag mer pa. Men man lar ju sig pa olika satt och jag forstar deras metod men tror inte den ar optimal for mig som dels redan har hort amarinja en hel massa, dels lar bast genom att skriva.
Maria

2014-11-10 @ 18:27:42
URL: http://benedicte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0