fysikplugg

Morgon och kväll dyker jag ner i min "Conceptual Integrated Science". Och pluggar fysik och kemi. Lär mig om krafter och ljus och acceleration och gravitation och fotoner och spektran och elektronnegativitet och lösningar och massa begrepp som jag inte riktigt vet hur jag ska översätta till svenska. Det är intressant, så pass intressant att jag omöjligt kan hålla det för mig själv. Så mina kompisar får stå ut med små föreläsningar med jämna mellanrum. För jag bara måste ju få berätta varför man halkar lättare när man är blöt, och hur det kommer sig att månen inte ramlar ner på jorden, eller varför det blir just en grön låga när man eldar koppar, och vad det är som gör att vatten kokar vid just 100 grader, för att inte tala om varför fiskar inte får tillräckligt med syre i varmt vatten, eller varför man upplever en viss temperatur varmare i fuktigt klimat än i torrt. Och så vidare. Det är faktiskt så intressant och roligt att jag har svårt för att slita mig från boken, oavsett vad som kallar. Fantastiskt när man känner att man lär sig något i skolan, något som man helt säkert kommer att ha användning av. Nu, tillbaka till boken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0