etiopienresefrekvens

De senaste åren har det blivit en och annan resa till Etiopien, närmare bestämt 13 stycken. Och man kan tydligt se hur frekvensen ökat. Detta land. Det går bara inte att motstå frestelsen att ta alla chanser att åka ner och trivas.
 
  1. februari 2000: min första resa till Etiopien med familjen. Vi hann med Addis, Bako, Langano, Awash, Sodere, Lalibela och Bahir Dar på mindre än två veckor. Det va mycket att ta in och jag var nog inte så där totalt tagen som jag nu i efterhand kan inbilla mig.

  2. årsskiftet 2002/2003: en andra resa i sällskap med familjen och Martin. Vi åkte ner till Wondo Genet och Awasa via Langano och Sodere, samt ut till Bako. Den här gången får jag ändå säga att jag hittade hem, längtan var född.

  3. årsskiftet 2004/2005: tredje resan med familjen, denna gången inklusive Anna och Anna. Vi tog det lite lugnare och hängde mest i Addis och Langano. Jag var fast och övertygad om att här skulle jag en dag bo.

  4. januari 2007: efter en tur till Tanzania och Kenya landade vi i Etiopien på vägen hem. Blev mest Addis och Langano.

  5. januari/februari 2008: missionsresa med bibelskoleklassen, första gången i Etiopien utan familjen och jag var totalt såld på detta underbara land, drömmar och planer började smidas på en längre tid i landet. Nya platser besöktes: Soddo, Shashemenne, Qersa, Asella, Harrar, Diredawa och Nakamte.

  6. 2008/2009: Benedicte och mitt första halvår som volontärer i Etiopien. Jag blev på allvar fast och har sen dess två hemländer mitt hjärta och hjärna slits mellan. Halvåret inkluderade jobb på tre olika skolor i Addis och Nakamte men till slut fastnade jag på dövskolan i Nakamte. Julen firades med familj och kusiner i Addis efter att vi avverkat "den historiska rutten" norrut - Debre Birhan, Lalibela, Mekele, Adwa, Axum, Gondar och Bahir Dar.

  7. 2009/2010: en andra halvårig volontärperiod då Benne och jag jobbade tillsammans på dövskolan i Nakamte. Några turer till Addis då vi fick besök och ett julfirande i Aira, men annars höll vi oss i vår favoritstad.

  8. årsskiftet 2010/2011: efter snökaos och ångest kom vi till ett högt efterlängtat Etiopien. Sara och jag åkte direkt till Hosaina innan julen firades i Addis med familjen. Nya områden i öst utforskades, Bale och Sofomar. Besök i  Langano och Nakamte gjorde våra fullspäckade veckor kompletta.

  9. årsskiftet 2011/2012: Benedicte och jag kunde inte hålla oss utan åkte ner för att hälsa på våra döva vänner i Hosaina och Nakamte.

  10. augusti 2012: missionsresa med ELM på vilken Benedicte och jag var reseledare och fick visa upp vårt kära Etiopien och delta i Asella Sports Camp. Kunde lägga Arba Minch till listan på besökta städer.

  11. 2012/2013: kombinerad resa med familjen och Benedicte. Åkte ner med familjen för julfirande i Aira och en tur till Gambela vi Dembidolo och Metu, vi passade även på att besöka missionsstationerna i Bodji, Nedjo och Mendi. Då familjen åkte söderut sammanstrålade jag med Benne i Nakamte där vi hängde med våra döva vänner innan vi åkte till Hosaina och gjorde det samma där.

  12. februari-mars 2013: åkte söderut i skolärenden och klarade av fem veckors praktik på Bingham Academy i Addis samt uppsatsskrivane i Addis och Nakamte. Hade påsklov tillsammans med Susanne i Asella och Addis, och besökte givetvis dövskolorna i Hosaina och Nakamte. Första gången jag spenderade flera
    veckor utan svenskt sällskap, känslan av utanförskap var stor och jag längtade faktiskt hem till Sverige.

  13. juni-juli 2013: två veckor med Benne i Hosaina och Nakamte samt tre veckors missionsresa med ELM - en perfekt kombination. Asella gick denna gång rakt in i hjärtat.

  14. årsskiftet 2013/2014 ?? Jag vill!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0