Addis

Mina vardagar spenderas till ungefär 98% på antingen Binghams compound eller den lutherska kyrkans. De övriga två procenten uppfylls av resor mellan dessa två platser. Så efter en vecka i landet hade jag fortfarande inte kommit in till Addis city. Det ändrade dock familjen Ohlsson på i lördags då det på deras program stod "hänga med Maria". Det blev en rätt chill dag men vi kom likväl många metrar utanför compoundet. Vi började lugnt och försiktigt med en tur runt kvarteret på morgonen - bara den innehöll x antal kulturkrockar för de mindre etiopienvana svenskarna. På eftermiddagen tog vi en taxi ner till piazan och gick sen nerför Churchillroad, förbi posten och landade i Ghihons vackra trädgård där vi från restaurangens altan kunde beskåda inte mindre än sju bröllop av olika slag; ett ortodoxt, ett muslimskt och ett antal "vanliga". Det var tjo och stim och fullt av klänningar i alla regnbågens färger. Fulla av intryck tog vi en contract taxi hem till vårt lugna compound där dagen avslutades med sång, Elsie och Andualem är alldeles till sig över den Ohlssonska musikbegåvningen. Även söndagen innebar en tur genom Addis folkfulla gator. Vi tog oss till Kottebe med hjälp av tre olika taxis och fick där vara med på en klassisk oromiffagudstjänst i den Mekane Yesus församling som Patricia jobbade i när hon var här som volontär. Vi träffade Talita, Patricias fd kollega, och hennes som Samuel som bjöd oss först på kaffe och sen på middag vid Arat kilo. Från Kottebe till Arat kilo var minibussen minst sagt proppfull och jag var ännu en gång nöjd med mina korta ben. En pizza senare tog vi oss hem till Gullale. Där hann vi med att prova akustiken i kyrkan innan det var dags för kvällsmat och aftonbön. Det var första hela helgen i landet. Trots ett inte alltför högt tempo var jag helt slut på söndagskvällen, tankarna inför denna vecka var igång och jag var väl inte helt pepp på att planera lektioner medan de andra la upp veckans program i betydligt mer intressanta banor. Men nu är jag igång på Bingham igen och numera undervisar jag NO, bibel och matte och trivs minsann rätt bra framför mina fina barn. Så snabbt det gick att börja älska även dem, kommer inte alls bli kul att åka härifrån. Solen skiner, personalen bjuder in mig på middag och bibelstudier, Chelsea och jag diskuterar lyckade och mindre lyckade lektioner och jag får tips på innehåll till mina lektioner från vänner i Sverige. Måste säga att trivs fantastiskt bra där jag är.
 
Jag har inte tagit så många bilder från mitt liv här än, men nedan kommer några gamla på staden Addis, vari jag nu ska spendera sex veckor. Håll till godo.
 
   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0