morgonvanor

Dova ar konstiga pa manga satt. En sak jag inte forstar ar deras morgonvanor. Igarmorse tandes lysroret i vart rum 05.02, da var det dags att vakna, eller? Etiopier har en vana att sova med tacket over huvudet sa flera av mina rumskompisar reagerade inte alls medan jag lag dar halvt forblindad. 05.10 borjade en tjej att skura golvet och skramlade nat alldeles kolossalt med stalhinken, min granne sov lugnt vidare. 05.27 kom Chaltu in med mina skosnoren i hogsta hugg och gjorde klart att hon hade tvattat mina skor. 05.36 gav jag upp och kladde mig och gick ut for att leta efter nat lugnare stalle att sluta ogonen pa. Jag hamnade under en gran pa en traplanka dar jag vilade oronen en stund innan Habtom kom och forfarad undrade vad jag gjorde dar. Da fick jag komma upp pa benen och hanga med till tiornas klassrum dar jag halvsov ett tag pa nagra harda stolar.
Imorse holl sig tjejerna lugna anda till 05.47, delvis pa grund av att jag gjort klart att jag tycker om att sova pa morgonen. efter gardagens erfarenhet gav jag upp direkt och gick upp och latsades va pigg for min och allas basta. Men pigg ar jag val inte direkt. Ser nastan fram emot bussresan imorgon da jag planerar att ta igen nagra natters missad somn.
Egentligen hade jag tankt aka tillbaka till Addis igar men det ar sa svart att aka harifran sa det blev en dag till, och en dag till. Men imorgonbitti maste jag ta mig i kragen och ta en tidig buss mot huvudstaden och pa allvar borja skriva pa min uppsats. Visst ska det bli kul att borja intervjua och fordjupa sig i skrivandet, men det slar ju knappast teckensprak med varldens finaste manniskor. Onskar att jag bara kunde stanna har och inte behova tanka pa nagon utbildning och trakiga masten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0