julkänsla

Idag är det julafton. Jag vet inte om jag riktigt kan tro det. Var är den där julkänslan som jag jagat så de senaste åren, och som jag inbillat mig skulle infinna sig automatiskt om man bara var i Sverige över julen? 
Regnet utanför fönstret kan ha en viss bidragande effekt men det kan inte bara vara det. Snarare är det så att jag har en alltför svåruppnådd drömbild över hur julen ska vara och kännas, mer som när man var fem år än som man kanske mer rimligen kan förvänta sig. Så nu ska jag försöka lägga bort alla de där förväntningarna och bara njuta - njuta av julljus, julvärme, julmusik, julmat, julbön, jultv, julkakor, julspel, julgodis, julpussel, julmidnattsmässa och allt det där som hör julen till. 



Lussekattsbak i Nakamte julen för två år sen. Aldrig har jag bakat så många lussekatter som i Etioipen, aldrig har jag längtat så mycket efter att få fira jul med familjen, aldrig har jag sett så många julstämningsfilmer, aldrig har jag suttit så många timmar vid tända ljus och pratat om julen, aldrig har jag beställt så mycket julmat, aldrig har jag haft en lugnare julafton och aldrig har jag firat så mycket jul. Och ändå tänkte jag - nästa år ska jag va i sverige...

Min slutsats: det spelar ingen roll var man firar jul. Utan det handlar om hur man firar. Nu ska jag fira på gammalt traditionsenligtvis. God jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0