Mamo & 08:or

I fredags (muslimsk helgdag) satt vi, helt ovetande om det stora som snart skulle ske, utanfor vart hus och fikade scones och notkakor tillsammans med ett gang dova vanner. Harlig stamning med lilla Derartu i centrum. Da knackar det pa porten och ett morkt huvud tittar in genom springan. Jag tanker att dte nog bara ar ett grannbarn men gar anda och oppnar. Chockad tittar jag in i Mamos finurliga ogon. Den spjuvern hade faktiskt kommit! Fikakonversationen bytte nu fokus till Mamos nya liv i Gimbi. Da de andra gatt stannade Mamo kvar resten av dagen. Vi spelade sjuan medan vi vantade pa en sodertaljegrupp. Mamo fina Mamo. Jag tror inte jag anvant roligttecknet sa mycket nansin. Hela helgen var han med oss och blev bundis med sodertaljeborna. En skon grupp. Hojdpunkten blev givetvis besoket pa dovskolan men ocksa en freesbeematch med kyrkans sportklubb. Vart hus flylldes med sportklader till kyrkan, men ocksa av skratt och spel. Lovsangskvallar och nya manniskor att lara kanna. Harligt!
Efter tva kvallar med lite somn, den sista med lite val mycket spel.., infoll ytterst lampligt annu en etiopisk helgdag som gav oss tillfalle till en slapp "hamtakrafterdag" med Dawsonmaraton (5/6 sasonger avklarade).
Benne stannad hemma med huvudvark dagen darpa och da jag sa till barnen att hon hade ont i huvudet fragade de om det var jag som hade slagit henne. Jag drev ju pa saklart och flummade pa om hur vi alltid slass hemma om kvallarna. Trodde ju sjalvklart inte att de ens for en sekund skulle overvaga att det kunde vara sant - men det gjorde de, med stora ogon och oppna munnar. Sma forvirrade barn.
Annars kan jag inte undga att tanka pa hur snart vi ska lamna livet har. Om en vecka kommer miss Jenny och sen har vi bara en vecka kvar... Jag forsoker fortranga det och bara leva i nuet, men med barn som redan for manader sen borjade rakna ner gar det just inge bra. Men planer har borjat smidas pa att halla oss kvar sa vi far val se hur det blir... Kanns annars lite som att teckenspraket antligen sitter. Bibellektionerna flyter pa bra och det ar sallan lexikonet behover hamtas. Dock urartar lektionerna lite ibland, till exempel forra veckan i sjuan da konversationen plotsligt handlade om vilket "djur" eleverna var, kaniner eller skoldpaddor... (lattroade barn, och larare, som sagt..).
Och for er som undrar hur det har gatt med var toalett sa har Tadesse antligen fixat den, lagom till att vi lamnar...

Kommentarer
Postat av: syster

MAMO! Oj vad skoj! Hur, varför hände detta? Verkligen ojojOJ vad skoj!

2010-03-09 @ 00:26:23
Postat av: Maria

Jag vet, hur najs osm helst :) HAn visste att vi bodde pa samma stalle som sist da han traffat de andra fran skolan pa lovet... Sa han bara chansade och kom. Sa galet kul!

2010-03-10 @ 08:11:16
Postat av: syster

oj, verkligen helt galet ju!Men snart kommer du "hem" och får berätta allt som hänt sen sist på riktigt :)

2010-03-10 @ 21:29:06
Postat av: Johan

Var är bilderna?!!

2010-03-11 @ 21:49:41
Postat av: patricia ohlsson

Hej Maria:)



Va roligt att mamo kom tillbaka och hälsade på! (var det han som serverade kaffe och thé, och som var lite "allt i allo" på skolan ?)

Hoppas att era veckor blir bra! Njut:) av Etiopien.



Ta hand om dig :p

Kramar



2010-03-14 @ 16:19:45
Postat av: maryax

ah maria, vad kul det är att läsa din blogg. jag har faktiskt inte varit inne här på ett tag.. haft så mycket annat. vad kul att ni fick besök! ni får nog öva upp barnens ironi känsla lite, haha. njut sista tiden. hälsa dem från mig. kram

2010-03-16 @ 15:11:43
Postat av: Maria

Ja snart kommer jag hem till dig Sara, och ska latt beratta allt.

Ja, Patricia dte var han. Vi njuter.

Johan, bilderna kommer... nar jag kommer hem till gratis internet hemma pa mitt lugna rum...

Absolut Maria. Etiopier i allmanhet har just ingen ironiforstaelse.

2010-03-16 @ 16:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0