Tankar inför

För ungefär ett år sen tog jag mina första steg inne på dövskolans compound i Nakamte. Några månader och många erfarenheter senare var det dags att säga farväl till de barn som jag kommit att älska så högt och rent. Det gick inte. Tårarna rann och Benedicte och jag lovade att komma tillbaka. Fast beslutade att hålla det löftet drog vi direkt hemkomna till Sverige igång "projekt återvända". Det resulterade i att jag idag sitter med tre vaccinationsplåster på armarna, två ganskasåfärdigpackade väskor på rummet och en flygbiljett på datorn.

Så hur går nu tankarna en vecka innan avresa? Förra veckan började folk fråga mig hur det kändes nu när det närmade sig, då hade jag knappt börjat tänka på det hela och Etiopien kändes rätt avlägset. Nu får man däremot gärna fråga för nu är jag laddad och förberedd. Maten är inhandlad och packandet nästan avklarat (och detta när det är fem dagar kvar!), vaccinationerna tagna och visumet färdigt (hoppas jag i alla fall..), avskedsfest ikväll och träffar med alla kompisar inplanerade. "Hejdå, vi ses om ett halvår" - galet.
Då jag tänker på det kommande halvåret i Nakamte kommer både positiva och negativa tankar. I perioder har jag haft smått ångest över att vi ska åka tillbaka till nåt som kanske inte fungerar optimalt och där många inte blir alltför förtjusta över vårt återvändande. Men så tänker man på barnen och då känns det bara rätt. Och lägger man sen till maten, naturen, klimatet, stämningen, tempot, människorna (minus de jobbiga killarna på stan) så vill jag bara åka nu idag. Då jag tänker på ögonblicket då vi öppnar den gnisslande porten till skolan och för första gången på sex månader får möta barnens blickar och händerna höjs till axlarna, då kommer tårarna och jag förstår inte hur jag ska kunna lämna dem igen i mars.

Det kommer att bli tufft och det kommer att bli underbart -ungefär som livet i allmänhet.


Kommentarer
Postat av: sofia

grymt härligt inlägg :)

jag kommer följa dig/er här på bloggen med glädje.

kram från sofia

2009-09-26 @ 23:34:09
URL: http://flyy.blogg.se/
Postat av: syster

jag är sjukt nöjd med att jag kommer och hälsar på även denna gång. Och nu blir det liksom hälsa på mer på riktigt.

2009-09-29 @ 18:44:13
Postat av: Maria

Det är jag också sjukt nöjd med. Kommer bli galet bra! längtar redan...

2009-09-29 @ 19:37:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0