2/3 avklarade

Tva tredjedelar av tiden har ar nu avklarade. Det har gatt snabbt och langsamt, det har varit underbart och fruktansvart. Latt och svart. Glatt och sorgligt. Som pa dovskolan...
Familjen kom och det blev intensiva veckor med tidiga mornar och sena unokvallar, fullspackade dagsprogram. Tyst och tomt sen jag lamnade dem i Addis for Nakamte och mina barns skull. Jag akte med familjen Artman tillbaka till Wollega och helgen spenderades med dem huvudsakligen pa dovskolan dar aven familjen Andersson/Eriksson kom pa besok. Barnen blir sa glada for besok och efter en timme pa skolan ar du redan alskad och sen fragar de efter dig flera dagar efterat. Sjalv ar jag stolt over systern och kusinerna som engagaerade sig sa och larde sig teckensprak fort som taget (aven om Sara och Johannes mest satsade pa obegripliga sammansatta ord, som tex pappskalle..). Desi ber for Eva och ska skriva brev till henne, Lensa upprepar standigt hur mycket hon tycker om Johannes och allt han lyckats formedla till henne, Sara har en hel hog beundrare med Firomsa, Dawit och Mati i spetsen - Mati som for ovrigt vet "allt" om Mattias som aven Zelalem blev blixtforalskad i. Ja, de har inte svarvunna hjartan mnia barn inte, liksom jag och det kommer sanna mina ord bli en tung dag om tva manader da vart halvar har ar over. Den 9 mars atervander vi till kalla Sverige och vad som hander sen vet bara Gud. Trivs har gor jag i alla fall aven om killarna pa stan bara blir mer och mer odragliga. Men Benne och jag har anpassat oss till nakamtelivet och trivs bra har.
Hade en typisk nakamtekvall igar da strommen forsvunnit. Jag satt med tanda ljus och skrev och laste. Lugnt och skont. Ar for tillfallet ensam svensk i hela Nakamte och bor i Lotta och Dawits hus nagra dagar framover da de ar ute pa vift. Helt ensam ar jag ju inte da jag har Elsa som stabilt sallskap. Lotta ska sorgligt nog flytta till Norge ett par manader framover vilket ar lite tungt for oss och dovbarnen. Men det ar bara att kampa pa, med mycket karlek och Guds hjalp ska det ga och jag ska gora allt jag kan for dessa underbara barn.
Idag ar det juldagen och jag har varit pa julmiddag hemma hos Sinke (en elev i sjuan). Det fick bli kommunikation huvudsakligen pa teckensprak. Mycket mat trugade de i mig. Tack Sinke. Annars har dte varit en tung dag idag och jag ska hem och ladda batterierna infor morgondagen. Barnen ar lite extra nere nu under jultid da de saknar sina foraldrar mycket och for mig kanns det jobbigt att veta att jag inte ar sa valkommen av alla vuxna pa skolan. Det ar ingen latt vardag de har. Mycket kanslor upp och ner. Igar var det en rolig dag med brannboll och pingis. Ska forsoka tanka mer pa det och komma dit glad och peppad imorgon. For deras skull...

Kommentarer
Postat av: Volny

God jul och gott nytt år!



Är inte alls avundsjuk på dig, vi har helt underbart väder, iaf inne på mitt rum :)

2009-01-08 @ 21:04:04
Postat av: Volny

God jul och gott nytt år!



Är inte alls avundsjuk på dig, vi har helt underbart väder, iaf inne på mitt rum :)

2009-01-08 @ 21:08:47
Postat av: syster

vi kanske inte var så seriösa hela tiden, men vi lärde oss en himla massa tecenspråk i alla fall. Jag ska be för barnen och skolan också. De är så himla underbara och borde få ha det bäst hela tiden.

2009-01-08 @ 22:54:01
Postat av: Jenny

Hej min söt vän.

Låter som du har haft en bra julhelg me familjen. Blir så glad av att läsa om hur du har de, å dina barn. Saknar dej massor. Ja har haft ett skönt lov me mycke slappande å hockey:). Vi började terminen nu med medarbetardagar på strandhem igår. De va gött, så nu e ja taggad för å börja jobba igen, å träffa alla ungdomar:)

Massa kramar

2009-01-10 @ 12:03:43
Postat av: don T

Hej! Dé har paserat ett år sedan vi hördes av...;).

Hoppas att du haft en fin dubbel-jul. Mose växer o mår prima... Jag undrar från vilka fonder du har sökt till Cc?

Må väl!

Alla hälsar.

Kram

2009-01-14 @ 00:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0