Juletid

Snart ar det jul, galet snart... Vi ska fira julafton i Aira och sen dan efter tillsammans med ovriga ferengisar i Nakamte, en tredje julfirning pa habashajulen om tva veckor. Gott. Jag har beskrivit vart julfirande for barnen typ sa har: vi ska ata massa mat och kakor, leka lekar och prata i tva hela dagar, och sen kommer jag tillbaka tjock.
Helgen gick helt i treckenspakets tecken, jag tillochmed tanker pa teckensprak nu, vilket ar ganska annorlunda fran svenskan... I lordags gick jag till skolan lagom till att ata lunch med dem och sen chillade vi. Natoli och jag gick och hyrde tva filmer. Den forsta vi sag var Mamma Mia som jag fick oversatta till teckensprak, det gick bra fast sangerna fyller ju inte direkt nagon funktion i handlingen. De tyckte jag va smart som kunde sjunga med i sangerna direkt. Jag tillagade ocksa min forsta injera, det ar en konst faktiskt och min sag just inte riktigt ut som de brukar gora. Men oj vilken uppstandelse och uppmuntran jag fick. Pa kvallen bakade vi en tredje omgang lussebullar och spelade bohnanza. Det var Hannas sista kvall hos oss efter en vecka i stan, besok betyder valdigt mycket har marker man, liksom livar upp allt. Och nu ska vi ha besok i en hel manad! 
Idag lyckades for forsta gangen samtliga i trean fa godkant pa mitt engelskprov. Det kandes bra aven om vissa nog mest hade tur. Jag vill ju inte att de ska bli underkanda vid terminsslutet och har gare man enbart pa provresultat. Pa tal om engelska sa upptackte vi igar att de tva "fejkdova" i forskoleklassen kan mer engelska an den nya lararen pa skolan. Helt utan provokation sa Gemechew igar "Good morning ferengi" och sen kom det fram en hel del till, men de skams nog lite for det for de vagrar prata mer. Jag kom pa den fina iden att lara dem svenska, men det var visst for svart... Min amarinja gar ytterst langsamt framat. Jag forsoker lara mig fidelerna men det ar da inte det lattaste, jag kan de flesta pa teckensprak sa det ar via det jag lar mig. Det ar tur att barnen ar lattimponerade for annars hade jag nog gett upp.
Om nagra timmar kommer Sara och Emma hit. Jag pratade med dem i telefon innan och hittills hade allt gatt bra. Nu ska de bara aka de dryga milen hit och sen vantar forvantansfulla barn pa skolan, sjalvklart ska de raka vagen dit. Men forst ska vi ha ferengimote och planera juldagsfirandet, vi tanker satsa pa att paxa kakbaket, kanns mest som var grej. 
Godjulonskningar till er alla! Hort att Sverige ar fullt av sno, gott for er... Har har det brojat nan konstig miniregntid sa vadret ar inte alls pa topp, fast man slipper svettas lika mycket. Huset ar julfint, med julkakor och adventsljus pa bordet, och det ar bara att vanta in julgasterna. Sen blir det lajbans pa skolan och ja livet gar pa som vanligt. God Jul.







Kommentarer
Postat av: Cookie

Hej vännen!! Kul att läsa. Ville bara önska dej en superskön och välsignad jul. Saknar dej och hoppas verkligen du har det bra på alla sättt och vis. Många kramar :)

2009-12-23 @ 09:08:32
Postat av: Henke

God Jul!

2009-12-24 @ 00:06:59
Postat av: syster

Åh, Ababe och Gemechew! Så de var helt nypåkomna med sin odövbarhet? Häftigt.

2010-01-14 @ 16:21:47
Postat av: syster

Åh, Ababe och Gemechew! Så de var helt nypåkomna med sin odövbarhet? Häftigt.

2010-01-14 @ 16:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0