Min forsta "jobbdag"

Det har skrev jag igar men eftersom internet ar sa trogt sa gick det inte att lagg ut fast jag vantade i 40 minuter... Lyckades dock fa samma dator idag och hade sparat inlagget pa den sa nu slipper jag i alla fall skriva om det..:

Idag har jag haft min forsta "arbetsdag". Redan klockan tio i atta traffade jag Hanna och vi begav oss tillsammans till en "vanlig" statlig skola. Hanna hade pratat i forvag med en bastant kvinnlig larare som visade mig runt lite. Den forsta lektionen jag var med pa var en keemistihi-lektion dar de pratade orominja hela tiden sa jag forstod inte mer an nagra fa kemiska termer och formeln for fotosyntesen (dar hade mina gamla larare blivit stolta...). Lektionen efter var en engelsklektion dar lararen gick igenom "neither am I" och "nor do I" hela lektionen, men det behovdes for en del elever hade ganska svart att hanga med. Klassen bestod av en 35 elever i olika aldrar. Langst fram i mitten satt ett gang unga killar som rackte upp handen i ett och ropade "teacher! teacher!". Langst bak till hoger satt nagra aldre elever som nog hade svarast for sig. Lararen var dock valdigt uppmuntrande och sa "excellent" sa fort nan svarat ratt och uppmanade alla att prata aven om det skulle bli lite fel. Efter den andra lektionen kom min handledare for dagen och hamtade mig och jag fick vara med pa hennes engelsklektion dar de gick igenom "lesson 3, topic alike and different". Sen var det dags for rast och jag fick folja med till lararrummet dar de fragade ut mig om svensk kultur sa som vad vi ater och hur brollop och begravning gar till. Som vanligt blev de forskrackta nar de horde att vissa vill bli branda nar de dott, "like in India? What are the government saying about that?". Sjalv tyckte jag att det var ganska roligt nar hon (hon hade nat konstigt outtalbart namn) beskrev sina kollegor som "the fat one, the small one and the one beside the fat one". Efter rasten var jag med pa tva till lektioner om alike and different och nu skulle jag latt kunna halla engelsklektion nummer tre for klass sex... Da eleverna jobbade sjalvstandigt ett tag fick jag tillfalle att prata med den traditionellt byggda damen och hon forklarade bland annat stolt att har i Etiopien hade de minsann pli pa sina elever, inte som i Sverige dar de stor hela tiden... Pa vagen hem pratade jag med en annan larare som trodde att det var tvartom och blev forvanad da jag havdade det motsatta, vi kom fram till att det var pa grund av demokratitankandet och enades om att diktatur var mycket battre... (for er som inte fattar ironi kanske det ar bast att jag tydliggor att det var ett skamt...). Vid lunchtid var det dag for klasskifte, de aldra klasserna har lektioner pa formiddagen och de yngre pa eftermiddagen. Sa jag gick hem och kom lagom till lunch hos Hanna och Magnus. Nu har jag précis varit en svang pa posten och kopt frimarken vilket var en historia for sig, det kravdes tre gubbar innan de forstod att jag ville ha frimarken till 20 brev till Sverige men nu har jag lyckats fa en massa exotiska frimarken (kommer att vara tre olika varianter pa varje brev...).
Det var kul att komma igang att gora nanting seriost och inte bara slappa, jag har i och for sig kommit in i det ganska bra nu.... Pa mandag ska jag antagligen till Bethel och sen far vi se om jag kommer va dar hela veckan. Jag vet inte exakt nar vi aker till Addis och vad jag ska hitta pa dar ar fortfarande oklart men nat blir det val... Sen kommer glimakraeleverna ner och da ska vi introduceras tillsammans pa dovskolan. Blev haromdan tillfragad om jag ville ha datakunskap med elevrna dar, det kanske kunde fungera bra med tanke pa att jag inte kan teckensprak och det ar lattare att visa pa datorn direkt. Vi far se hur det blir med det.

Benne jobbar pa med sina barn och det gar battre och battre for varje dag. Pa kvallen ar hon trott pa prat sa da jag antligen far ha henne for mig sjalv vill hon mest att man ska va tyst... Vi har anpassat oss till dygnsrytmen har och redan vid atta borjar vi dra oss mot sangen... Vart nya rum ar hyfsat stor och rymmer forutom vara sangar tva fatoljer, ett bord med tillhorande stol och ett handfat med vatten lite da och da. Tillgangen pa vatten ar valdigt sporadisk och det finns ingen logik i det.


Kommentarer
Postat av: syster

bra att du har börjat att varna för det där med ironi. Det uppskattas..

denna gång förstod jag det dock även innan varningen kom.

2008-09-21 @ 18:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0