Jag ar ingen "Hakuna Matata-manniska"

Redan andra dagen i Etiopien borjade jag kanna mig rastlos... inget bra med tanke pa hur lange vi ska vara  va har och dessutom bo i Nakamte dar det finns annu mindre att gora an i Addis... Rastloskanslan har inte riktigt gatt over an aven om man vant sig lite vid att det inte hander sa mycket...
Det som gor en lite extra frustrerad ar att jag fortfarande inte riktigt vet var jag ska jobba och nar jag kan borja. Etiopier ar sa galet oplanerade. Igar planerade vi att jag skulle aka till Bethel pa torsdag och vara med dar tva dagar men sa far vi veta idag att de borjar forst nasta vecka, verkligen ingen har nan koll pa nar skolorna ska borja... Studenterna pa universitetet har kommit till stan och gar nu bara och driver eftersom de inte vet nar skolan ska borja, och det vet inte deras larare heller... Jag forstar inte hur de star ut med det, jag hade blivit galen... Lite smatt galen och frustrerad har jag ocksa varit de senaste dagarna just pa grund av oplaneringen. Sa nu ar det bara att ga omklring och hitta pa lite att gora och forsoka "gilla laget". Tur att jag har Benne och familjen Hagstrom, de ar fantastiska! Forutom den kassa planeringen sa har jag upptackt att terminen blir valdigt uppsplittrad; tva veckor Nakamte, fyra veckor Addis, en vecka Nakamte, tva veckor Zanzibar, tre veckor Nakamte, en vecka norrut med familjen och sen en lang tid i Nakamte med undantag for tre veckors avbrott nar skolorna har jullov... Men det ar ingenting som sager att det blir som det ar planerat... det ar bara att ta det som det kommer - vilket inte alltid ar sa bara...

Men det ar val en del av det jag ska lara mig under tiden har... ingar val i kulturen. Precis som allt annat jag har blivit varnad for - missionarera har hade ett langt samta med oss igar dar de gjorde klart vad vi bor och inte bor gora, typ inte ga sjalv pa stan och prata for mycket med killar osv. Jag tanker att det faller sig och sa lange man anvander sunt fornuft och  inte utsatter sig for onodiga risker sa ska det nog ga bra, men det ar ju battre att hora varningar innan an efter och det ar klart att man tar till sig... men radd tanker jag inte va...


Kommentarer
Postat av: cookie

kul att läsa hur det går för dej min vän. vill också dit å se allt. är lite svårt att tänka sig in i hur det är å ser ut å så men.

här hemma sitter jag å tentapluggar... lagom skoj. går inte så bra.. tappar konsentrationen hela tiden... suck. får nog logga ut från tilflykt för att bli lite mer effektiv. haha.

tänker på dej ¨hoppas så att du ska få må brA.

Stor fet kram från mej

2008-09-16 @ 13:54:17
Postat av: Erik

Tjena Mary! Roligt att du uppdaterar så man kan läsa här. Ska försöka komma ihåg att både läsa och skriva :)

Segt att inte veta du. Det är verkligen annorlunda där mot här. Hoppas att läget klarnar snart!

Idag har jag hatat syon och den institutionsansvarige och älskat min lärare. Lååång historia som jag hoppas är slut nu. Vissa svenskar kunde behöva åtminstone en del av "ta-det-som-det-kommer-andan"...

Pratade Etiopien med min lärare idag (hon såg mitt halsband) och märkte hur mkt minnen som finns. Längtar tillbaka..

Tänker mkt på er! Nu ska jag plugga. Tenta på fredag. Vi hörs och ses!

Kramar

2008-09-16 @ 15:02:17
Postat av: Don T

Aj då Maria, hur mkt etiopier var det nu du va..??? Varför stressa när man kan ta det lugnt;). Jag bara säger, Feedik är en vis man och mer behöver man inte säga:)... Njut av livet!!!



Kramar

2008-09-16 @ 23:30:32
Postat av: Fredrik

Tack Thomas!

2008-09-17 @ 13:13:37
URL: http://fredrikhector.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0