Helgdag?

Idag ar det en san dar rolig dar rolig dag som ingen vet om det ar en helgdag eller inte. Rent officiellt tror jag inte att det raknas som en rod dag men i praktiken ar den nog det lite halvt i vart fall. Nar vi pratade med Befikado (nojd med stavningen Thomas?) igar, han kom for att fraga om vi ville folja med honom och hans vanner till mesqelfirandet ikall, fragade vi om det var skola for honom imorgon och da svarade han att det var det men han tankte inte ga, for ingen annan skulle ju va dar... Det verkar som att det ar sa alla tanker har och darfor blir det lite roligt. Pa Bethel idag stod massa stolar tomma pa grund av den kommande festen och mrs Faith gick hem nagra timmar tidigare for att hinna handla innan affarerna stangde. Mesqel firas lite som valborg hemma. Ikvall tander man stora eldar och sjunger och har kul tillsammans, Benne och jag ska ga till ett stort bal nere i stan. Sen imorgon, den egentliga mesqeldagen,  firar man hemma med familjen, da ar vi bjudna pa middag hos Liselott och Dawit. Pa gasthuset vi bor pa satt tre killar pa ett rum med dorren oppen och sjong och spelde musik hela kvallen, vi funderade pa om det kunde va nan sorts upptakt till mesqelfirandet.
Pa vagen till jobbet idag fick jag folje en bit med en man som ville att jag skulle hjalpa honom att komma till Sverige, han var overtygad om att han skulle fa ett perfekt liv bara han kom till Sverige, hans liv har var jattedaligt och han hade inga pengar och inget jobb. Jag forsokte forklara for honom att det sakert skulle vara battre for honom att leva har dar han har familj och vanner och dar han kanner kulturen och spraket. Men han vagrade forsta trots alla mina genomtankta argument och vi diskuterade det hela anda fram till Bethels grind. Ibland kanns det som att folk tror att bara for att jag ar vit sa har jag hur mycket pengar som helst och kan gora vad som helst for dem om jag bara vill. Visst har jag mycket pengar i jamforelse med manga men inte sa att jag kan kopa flygbiljetter till Sverige och dela ut pa stan. Det ar svart det dar med hur mycket man ska hjalpa och ge... Men man far ju en tankestallare varje gang nan ber en om pengar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0