Forsta lordagen i Nakamte

Var forsta helg i nakamte och jag kan kanna att det i framtiden kanske kan bli lite langsamma helger, kanske. Fast glimakringarna kommer ju och det kanske poppar upp saker att gora. Som den har lordagen da vi blev bjudna pa examensmiddag. Vi kom dit och blev visade till nagra platser utanfor huset eftersom det var fullt darinne. Sa satt vi och lyssnade pa musiken innefran och Dawit oversatte de tal gasterna holl. Sen fick vi saklart etiopisk mat och nar den var uppaten tackade vi for oss och gick. Vi i ferengiganget (Hagstrom, Dawit och Liselott, amerikanen Peter, Benne och jag) gick direkt till ett cafe dar vi fick oss lite att dricka (pa festen hade de bjudit pa saft blandat med okokat vatten och det vagade vi inte dricka). Sen gick vi tillbaka till synodens omrade (stallet dar vi bor), fast vi vande snart igen och gick tillbaka till staden for att leta efter en salva till Bennes loppbett.
Strax efter att vi kom ut fran apoteket borjade det osregna, annars har det varit stralande sol hela dan, och vi sokte skydd under ett tak vid en shop. Dar samlades ocksa en massa barn som ville halla oss i handerna. Flickan som snabbt greppade min hand sag med stora ogon upp pa mig och strok mig over armarna i forundran, strackte sig sedan upp for att kanna pa mitt har. Underlig kansla att man kan vara sa exotisk att en manniska liksom kan komma i trans bara av att kanna pa en... Nu har ryktena om oss borjat ga pa stan och folk kanner igen oss lite overallt, eller i alla fall mig eftersom jag rort mig mer i stan an Benne som mest varit pa kyrkans omrade. Flera ganger har killar kommit fram till oss och fragat om vi inte kanner igen dem, vilket vi tyvarr ofta inte gor eller sa kan man inte placera dem. Vi har traffat Brfrkano idag, han som bodde i lagenheten bredvid Fredrik och Benne nar vi var har forra gangen. Addiso som har en affar dar vi handlat nagra ganger tycker ocksa att han kanner oss, han rabblade upp namnen pa alla tidigare svenska volontarer som varit i Nakamte, han verkar vara en skon kille. Annars ropar de flesta bara efter en nar man gar forbi, visslar eller forsoker borja prata. For det mesta ignorerar vi bara dem eller halsar lite snabbt.
Imorgon ska vi pa en gudstjanst dar Peter ska predika. Han ar har som gastforelasare pa colleget, en riktigt sympatisk man. Vi satt och pratade om kyrkan i Etiopien vs USA, Canticums turne nasta sommar (han bor i Wisconsin och ville garna komma pa nan konsert) samt utvandrinen fran Sverige till USA vid sekelskiftet (hans farfarsfar kom fran Smaland) idag innan vi gick till festen. Han ska predika pa engelska sa det kanns ju lite mer lockande an en vanlig orominjapredikning, sadana kommer vi fa manga av i framtiden. Pa mandag ar vi bjudna till svenska ambassaden tillsammans med alla andra svenska missionarer och volontarer i landet, hade vart intressant och roligt att komma dit men det ar ju ganska langt att aka for en dag... Magnus funderar i alla fall pa att aka dit sa vi far se hur det blir...

Kommentarer
Postat av: Karin

Go Maria. Jag har vilda planer för jullovet (som våra lärare ständigt betonar att vi inte har något, men vadå, vi har ju ingen undervisning). Men som sagt är de ännu på stadiet vilda planer, och mycket...hm...abstrakta.

2008-09-20 @ 19:31:02
URL: http://karinrubenson.blogspot.com
Postat av: Maria

Later bra kara kusin... Om det kan vara vad jag misstanker sa smatt... Klart ni har jullov, precis som jag haft sommarlov typ fram till nu... Hoppas pa att dina vilda och abstrakta planer blir lite mindre abstrakta sa smaningom...

2008-09-22 @ 13:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0