ensam i en mork kyrka

Det borjar bli langt mellan inlaggen nu... inte for att det inte hander nat utan tvartom sa man hinner typ inte skriva. Pa lordag aker jag tillbaka till Nakamte sa da lar det bli mer rapporterande igen...
Jag jobbar pa pa den lutherska skolan och trivs utomordentligt bra. Forra veckan var jag i och for sig ganska trott men det ar val inte sa konstigt nar man har sitt livs forsta mer eller mindre riktiga jobb. Jag kommer for var dag mer in i lararkolleget som ar sa fantastiskt bra. Alla ar sa grymt schyssta. Tyvarr vill de flesta av dem inte fortsatta att jobba dar utan pluggar pa kvallarna och har helt andra tankar om framtida karriar. De tycker jag ar smatt konstig som vill bli larare. Pa rasterna hanger jag i lararrummet eller i compoundets cafe eller dricker juice pa andra sidan gatan med Andualem eller nan annan trevlig etiopier. Mina arbetstider utokas hela tiden sa nu jobbar jag fran atta till halv fyra varje dag om det inte hander nat speciellt. Jag har varit inne i alla klasserna med olika larare och nu vet alla skolbarnen vem jag ar och ropar efter mig nar jag gar ut pa skolgarden. De sa fantastiskt sota! speciellt grade 1, mina sma favoriter. Jag forsoker lara mig nationalsangen och idag nar jag sjong med lite i borjan tittade jag lite snabbt ner pa de prydliga leden framfor mig och ser att de flesta av barnen bara star tysta och stirrar pa mig och skrattar... Jaja, det kan val aldrig va daligt att borja dagen med ett skratt...

Den gangna helgen lite kortfattad:
Pa fredagen "jammade" jag tillsammans med Andualem och alla hans ubermusikaliska kompisar, jag forsokte envist forklara att jag inte ar musikalisk men det hjalpte inte... Men de far val skylla sig sjalva nar jag tappar takten. Jag far i alla fall fri tillgang till kyrkans piano och det ar ju gott, trots att en tangent later helt forfarligt...
Lordagen tillbringade Benne, Cleis och jag som riktiga turister pa Hilton och solade och badade typ hela dan. Pa kvallen spelade vi uno till Bennes ara da hon lamnade oss tidigt i sondagsmorse. Som den overbraiga van jag ar sa var jag faktiskt uppe och vinkade hejda till henne klockan sex pa morgonen.
Sondagens gudstjanst var planerad till den internationella evangeliska kyrkan men jag och de tre ungdomarna fran Boras som jag fatt ansvar for att guida kom helt vilse och hamnade till slut pa en amarinjasprakig gudstjanst. Men som jag sa till mina ungdomar sa var det ju mer typiskt Etiopien... Eftermiddagen och kvallen tillbringades pa missian bakom en bra bok.

Igar efter skolan foljde jag med Andualem hem till hans familj och vi satt pa hans rum och softade till skon musik. En stund senare da vi atervant till lutherska compoundet uppstod situationen som rubriken talade om. Jag satt i min ensamhet inne i kyrkan och spelade lite piano i vantan pa att Andualem skulle bli klar och hanga med mig hem. Da helt plotsligt slockande ljuset totalt och jag sitter dar ensam och vet inte riktigt vad jag ska gora, sa jag fortsatte spela i morkret. Da kommer Andualem inrusande med en ficklampa och undrar om jag inte ar radd. Na sa jag och da gick han igen. Efter en stund kom han tillbaka och foljde med till Entotto dar vi fick en riktigt fin lovsangs- och bonekvall. Paminde lite om bibelskolan sa jag blev ju lite nostalgisk... Saknar er alla min kara vanner dar hemma! det blir inte riktigt samma sak nar man maste prata engelska hela tiden, jag har raknat ut att jag pratar typ dubbelt sa mycket engelska som svenska varje dag... och inte blir den battre for det utan snarare samre da mantar upp etiopiernas speciella uttal och uttryck...


Kommentarer
Postat av: Sosso

Vart skulle Benne åka så tidigt? nyfiken

2008-10-26 @ 15:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0