Addis

I onsdags reste vi en lang resa fran Nakamte till Addis. Tur att jag tycker om att aka bil... Forsta biten satt jag fram bredvid Magnus och vi hade en rad intressanta samtalsamnen om Sveriges stormaktstid, ungdomars politiska engagemang, svenska kyrkans verksamhet och liknande. Andra halvan av vagen satt jag dar bak mellan Ellinor och Clara och da blev det ju lite mindre sofistikerade samtal, Ellinor och jag sjong "En elefant balanserade pa en liten liten spindeltraaad" upp till hundra typ en miljonganger... Kom till slut fram till Addis dar Hanna motte upp pa en restaurang dar de bjod oss pa mat "eftersom vi ar sa bra". Magnus korde oss sen till ELM:s gasthus dar vi fick spendera natten eftersom det var fullbokat pa Entotto.

Torsdagen borjade bra med en superlyxig frukost med bland annat filmjolk och grovt brod med en massa olika palagg, en anledning i sig att fortsatta bo dar... Men vi flyttade till Entotto redan pa morgonen och foljde sen med som guider till en grupp fran Malmo. De kommer fran en forsamling i Hyllie och ar har en vecka pa studiebesok. Vi hangde med dem till Hilton, blev bjudna pa lunch pa Adams paviljong och besokte sen Mekanissa och ett annat Mekane Yesus compound dar missionaren Hanna jobbar pa en skola for handikappade. Det var valdigt intressant att hora om deras arbete och kul att se hur bra de behandlar barnen och hur mycket de har att ge dem i undervisning och uppmarksamhet. Dagen avslutades med ett restaurangbesok pa Finfine med familjen Hagstrom efter en snabb tupplur. Halsen var tjock av Addis orenade avgaser och huvudet trott av att ha varit igang en hel dag, i Nakamte ar ju luften renare och pulsen aningen lagre...

Igar fredag foljde jag med malmoganget till svenska ambassaden dar vi bland annat traffade den ansvarige for SIDA:s verksamhet i landet. Han och hans medarbetare berattade om vilka svarigheter de stoter pa i sitt arbete. Bland annat en eventuellt kommande ny lag som sager att max 10 % av en organisations intakter far komma fran utlandet vilket skulle drabba landet svart ekonomiskt. Hur regeringen ar radda for att utlandskt inflytande ska fa for stort utrymme och skapa opposition. Att utbredd svalt och fattigdom morkas. Hur komplext det kan vara med bistand, hur regeringen utnyttjar det negativt osv. Mycket mycket intressant.
Efter ambassadbesoket splittrades ganget pa 14 pers i tva grupper och jag foljde med den ena halvan till Moder Theresas hem for sjuka och handikappade. Ett hemskt besok pa manga satt. Samtidigt intressant och gott att se att det finns manniskor som ger av sig sjalva och tar hand om de som bast behover det. Hjartskarande att se alla mentalt och fysiskt sjuka, fran sma barn till gamla. Olika rum for TBC-sjuka, AIDS-sjuka, mentalt sjuka, de med stora sar, nyligen intagna, osv, de som bara vantade pa att do. Man fick verkligen ta sats for att forbereda sig pa vad som vantade i varje rum och anda skoljde obehagligheten over en. Hemskt. Hemskt. Varje rum var fullt och de som inte fick plats dar lag i korridorer och ute mellan husen, varje dag vantar stora skaror med sjuka utanfor grinden. Behovet ar stort och resurserna knappa. Hemskt att man inte gor mer och inte bryr sig mer. Hemskt att jag inte gor mer och bryr mig mer. Vad har jag for ratt att leva som jag gor? Pa nat satt kan man ursakta de som inte sett hur verkligheten ar men nar man sett det finns inga ursakter. Inga ursakter for att leva det liv man gor, det liv jag gor.
Lugn kvall pa Entotto. Jag satt och lyssnade pa Hanna och Magnus samtal med Martin Alexandersson (han ar har for att halsa pa sina Salt-volontarer) om EFS framtid, styrelse och missionsarbete. Intressant.

Idag tog vi en valdigt lugn morgon. Kom inte ivag till stan forran efter ett. Men nu sitter vi och internetar och sen ska vi nog ta en runda pa stan och kanske shoppa lite. Forsoka fa lite tvatt tvattad vore inte fel for nu borjar det bli knapert med rena klader... Lite mat i magen och sen har annu en dag i storstaden gatt till anda...

Maste forresten beratta om en galet rolig och inspirerande resa som tre familjer som for tillfallet bor pa Entotto har gjort. De har kort bil fran Sverige hit, via bland annat Turkiet, Iran och Sudan. Enligt planerna ska de vara pa resande fot, eller man kanske ska saga dack..., i ett halvar. Efter Etiopien fortsatter de soderut och ska sa smaningom landa i Sydafrika. Jattespannande att hora om deras upplevelser. Tipsar om hemsidan: adventurefamily.se. Latt att jag vill gora en san resa nangang! Nan som ar pa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0