Att må bra

För ett år sedan gick jag runt och var rädd för att få frågan "Hur mår du?". För mitt ärliga svar var då "Inte särskilt bra". Och jag vill vara ärlig. Det var ett jobbigt svar att ge av två anledningar; dels för att det lägger sordin på den annars vanligt glada stämningen och sätter den som frågade i en jobbig sits, dels för att det påminde mig själv gång på gång om att jag faktiskt inte mådde bra och borde ta tag i det. Till slut gjorde jag det, tog tag i det alltså. Jag erkände mina svagheter och mina begränsningar, blev sjukskriven och fick steg för steg kravla mig ur den stress och trötthet som jag hamnat i. När jag ser tillbaka på hela den processen är jag glad och stolt över hur jag gått från klarhet till klarhet, över att jag tog itu med det i tid och sedan trappade upp i en lagom takt. Idag skulle säga att jag är helt återställd. Kanske att jag har något lättare att falla i stressträsket, men jag har också goda redskap för att hantera det. Det är inte så att jag är glad över det som hände, men jag kan se mycket gott som kommit ur det. Jag är en mer ödmjuk och tillåtande människa idag, både gentemot mig själv och andra. Och jag är bättre rustad för att kunna hjälpa andra med samma problem. Det är något jag verkligen hoppas få göra, så att fler får lära av mina erfarenheter. Att jobba är något jag alltid tagit för givet att jag skulle klara av, idag är jag fylld av tacksamhet för att jag orkar just det. Att jag kan gå till jobbet på morgonen och inte behöva vara det minsta orolig för att tappa kontrollen över lektionerna eller att bryta ihop i korridorerna. Och inte bara det, jag får dessutom känna en glädje över mitt jobb. Idag kan jag längta tillbaka till jobbet under loven och helgerna. Jag kan se fram emot att få träffa mina kollegor och elever, att få planera undervisning och genomföra den och allt det där andra som mitt mångfacetterade jobb kan innebära. Idag är jag inte rädd för frågan hur jag mår, för jag kan ärligt svara att "Jag mår väldigt bra". 

Kommentarer
Postat av: Benedicte

Så härligt att läsa ❤️

2018-03-17 @ 02:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0