Avsaknad av Etiopien

Oavsett hur länge man följt min blogg eller hur bra man känner mig så kan man nog ganska snabbt konstatera att de mer översvallande lyckliga inläggen produceras när jag befinner mig i Etiopien. Så en lätt slutsats att dra är ju att jag trivs oändligt mycket bättre med etiopienlivet än sverigelivet. Frågan är bara hur korrekt den slutsatsen är. Visst sitter jag alltid med tårar i ögonen när flyget kör ut på Bole och jag ser Addis försvinna under mig. Men det är också allt som oftast så att jag drar en lättnadens suck när jag landar i Sverige. Det är nog så att sverigelivet sällan uppfyller mig med samma euforiska lycka som Etiopien har en förmåga att framkalla. Allt är mer jämt i vårt lagom-land. Topparna och dalarna slätas ut, jag är kanske inte lika lycklig men inte heller lika frustrerad och hjärtsliten. Och ibland kan det vara skönt. För en vecka sedan landade jag på Kastrup efter tre veckor i Etiopien. Och när jag dagen efter cyklade till jobbet riktigt njöt jag av den, visserligen kalla men ändock, rena luften, tystnaden på gatorna och smidigheten att just cykla istället för att kryssa sig fram i folkkaoset och sen tränga sig in i en proppfull taxi. Till på köpet totalt anonym, det var ingen som ropade eller ens tittade efter mig. Visst kan det vara något boostande att varje dag få höra hur vacker man är, men jag föredrar faktiskt att kunna röra mig utan alla kommentarer. Jag kan även uppskatta den något mer diskreta tonen i samtal med främlingar, hur man försiktigt yttrar sig om vädret eller dylikt istället för att med versaler utbrista ”But, why are you not married?!”. Trots att jag ofta tröttnar på de ideliga konversationerna på gatan så tycker jag i grund och botten om att prata med de jag råkar träffa på stan, men man kan ju tycka att hinten ”mm:ar kort på tre frågor i följd” borde kunna ge något  resultat… (En typisk taxikonversation mellan mig och random kille (ja, alltid en kille): Han: Hi!! Jag: Hi. Han: How are you?. Jag: Fine. Han: Are you married. Jag: No. Han: Why?!?. Jag : Why should I. Givande utbyte. Men han ger sig såklart inte). Jaja, bara ett exempel på vad jag kan bli trött på i Etiopien. Men det är nog lite så att Sveriges fördelar snarare märks av när jag varit i Etiopien ett tag och kommer på vad det är jag brukar störa mig på där. Avsaknaden av etiopienlivets nackdelar blir Sveriges fördelar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0