Tanzaniaresan del 1-3

Del 1 Solsemester och julfirande med Susanne
I höstas åkte min kära vän Susanne ner till Tanzania för att volontära på ett sjukhus i metropolen Bulongwa. Självklart kunde jag inte låta henne vara obesökt. Så strax före jul packade jag ryggsäcken och satte mig på planet till Dar es Salam. Där väntade en svettiga Suzana och en pratglad chaufför på mig. Vi åkte genom en folkfyllt och minst sagt levande stad ut till havet. Jag var i extas, trots en två timmars visumkö. Äntligen Afrika igen. Följande dag tog vi båten, efter lite klassiskt diskuterande om pris och tider och sånt, över till Zanzibar. Vi fik följe med en infödd öbo som visade oss runt lite i Stonetown och satte oss på bussen ut till Bwejuu. Väl framme på hotelet la vi oss på stranden och njöt av att det var precis lagom varmt i solen. Tog en promenad längs havskanten och åt bläckfisk till kvällsmat. Tre dagar var vi i Bwejuu och jag njöt i kilovis. Så galet underbart att va i solen igen. Utan måste och med bästa möjliga sällskap. Kunde inte bli bättre, vilket jag också påminde Susanne om en gång i minuten. Vi badade på lyxhotel, cyklade längs stranden, snorklade i blå lagunen, åt mer bläckfisk, badade och höll oss mestadels i skuggan. Jul firade vi också, i dagarna två. Tillsammans med ett gäng skandinavier på ett hostel i Paje och ensamma på rummet till Karl-Bertil Jonsson och pepparkakor. Inte fel nånstans. En dag i Stonetown kostade vi också på oss. Gick vilse i gränderna och shoppade alldeles för mycket krimskrams. Och svettades (men så mycket bättre än det ständiga frysandet i Sverige). Sammanfattningsvis en smått ultimat semester.
 
Vårt hostel i Dar
 
Stranden i Bwejuu 
 
Mat på lyxhotellet
 
 
 
Strandpromenad
 
Julfirande i Paje
 
Snorkling i Blå lagunen
 
Bläckfisksmiddag
 
Utforskning av Stonetown
 
 
 
Del 2 Bulongwaturen med Susanne och familjen
Mina föräldrar samt bröder och Lina anlände till Dar och vi anslöt oss till dem och en hyrbil. Sen bar det av västerut till Susannes Bulongwa. En varm och stundvis skumpig resa, men så vacker utsikt att man mest bara satt och njöt av att titta ut. Bil i Afrika är något väl värt upplevelsen. Vi körde genom en nationalpark och lyckades se en hel massa giraffer, elefanter, zebror och antiloper. Bulongwa är en liten håla, men en fin sådan. Bara en kort tur bort kunde vi se till Malawi och Malawisjön, och kunde sitta i solen och äta färsk mango. Inte mycket som slår den utflyktsfikan. Regn fick vi också vår beskärda del av, men då satt vi i volontärernas kök och spelade kort så det va mest bara mysigt. Ett besök på sjukhuset och barnhemmet och några mindre trevliga ormhistorier fick vi också ta del av. Det var med sorg i hjärtat jag kramade Susanne adjö och lämnade för vidare reda. En stor del av mig ville bara vara kvar i Bulongwa.
 
Elefanter längs vägen
 
Teodling
 
Bulongwa
 
Utflykt med utsikt över Malawisjön
 
Del 3 Vidare resa med familjen
Vi lämnade Susanne i Bulongwa och reste vidare norrut och österut. Bodde på lyxiga lodger mitt i såväl kaffeplantage som nationalpark. Åt supergod mat och simmade i swimmingpooler på kvällarna. I Mikumi parken åkte vi i värsta coola safaribilen och såg alla djur man kunde se typ, sov med lejon bakom knuten och spanade efter djur vid vattenhålet från tältet på morgonen. Så häftigt. Efter safarin tog vi oss till Dar där värmen slog till igen. Där lämnade övriga familjen för några dagar på Zanzibar medan jag tog flyget till Etiopien.
 
Solnedgång över kaffeplantagen utanför Mbeya
 
Safari i Mikumi
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0