Holland

Jag är i Holland med klassen.
Efter en lång resa i fredags landade vi Maastricht.
Lördagen spenderades på stadens gator i sällskap med en guide som enivsades med att forsätta turen trots att vi alla var genomblöta av regn. Nathalie och jag tog en billig lunch på stan innan vi samlades på stationen för att köpa biljetter till Amsterdam. Resten av eftermiddagen gick vi runt i stan och tittade i affärer. På kvällen gick vi ut hela gänget för att äta. Vi hamnade på en fin restaurang vid stora torget. När pastan fyllt magen gick vi vidare till nån pub där röken vällde ut, vi vände i dörren och gick istället in på ett ställe där stämningen var hög bland dansande folk och välkänd musik. En liten tur till på en resaturang och sen tog vi oss hem i natten. Väl tillbaka på vandrarhemmet hamnade vi på ett rum och pratade och skrattade till på tok för sent.
Igår var vi i Amsterdam hela dagen. Jag gick omkring själv och njöt av att få bestämma själv. Fjorton tjejer dygnet runt kan bli lite väl mycket. Jag styrde mot nordväst och vandrade runt i Jordaan bland mysiga hus och vackra kanaler. EN tur genom centrum och sen mot sydost. Då jag checkat av alla sevärdheter gick jag längs Amstel tillbaka mot centrum. Passerade en tulpanmarknad och fikade pannkaka i solen. Strålade samman med resten av gruppen på torget och gick med dem till Red light district. Där såg jag scener jag önskar jag hade sluppit, men sån är verkligheten. Sista halvtimmen gick jag på stora shoppingstråket (där de andra spenderat hela dagen). En mycket bra dag. Vackra vyer med livliga kanaler kantade med fina gamla hus och solskimrande lövverk.
Idag har vi gjort studiebesök på en högskola i Sittard och bekantat oss med den holländska lärarutbildningen. De har betydligt mer praktik än vi och jobbar mycket med problembaserat lärande och diskussioner i smågrupper. Det har varit en intressant dag.
Jag trivs på resande fot. Och jag trivs i gruppen. Ett härligt gäng där alla tar hand om varandra. Pratet och skrattet flödar.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vilken lyx att få resa med plugget!

2012-10-11 @ 23:36:11
URL: http://cecilyeah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0