UpplevelseCV

Den senaste veckan har det ramlat in lite nytt på mitt upplevelseCV.

Den första stora händelsen inträffade i torsdags i en biosalong i Malmö där jag för första gången såg en 3Dfilm. Sjukt coolt! Jag satt och gjorde små utrop och var helt fascinerad, medan resten av publiken skrattade gott åt mina små utrop och spontana skratt. Härligt.

Nästa stora upplevelse, som för övrigt nog ramlar in på en topp-tio-lista, var helgens skidåkning. Jag åkte för första gången slalom (mina tidigare skiderfarenheter har varit begränsade till Lunds stadsgator och mammas gamla träskidor), helt galet! Mina kära Finspångkusiner och vänner tyckte att jag skulle börja direkt i stora backen för "det är mycket lättare att lära sig om man har mer fart". Pyttsan! Jag åkte med full fart nerför barnbacken och kände att det var för väl att det fanns luckor mellan människorna där nere för jag kunde då för allt i världen inte stanna. Att det skulle vara så svårt att bromsa! Dagens hjälte Johan Baggman förbarmade sig över lilla rädda jag och lotsade mig via barnbacken upp till blåa backen, med oändligt tålamod och fantastisk övertalningsförmåga fick han mig både upp och ner. När vi väl kom ner hade de andra suttit i värmestugan minst en halvtimme och väntat på oss. Det krävdes ytterligare tre åk med plogning, mer eller mindre frivilliga ramlingar och Johans hålliminastavarteknik innan jag lyckades att själv ta mig ner för även det mer branta partiet - måste bara skryta med att jag faktiskt klarade hela backen helt själv utan att ramla en enda gång! Så sjukt stolt och nöjd jag var när jag kom ner! Upp till bevis sa de andra och självklart gick det inte lika strålande i andra åket, men då gjorde det ingenting för jag visste att jag kunde och kände mig inte lika spänd som tidigare. Sjukt härlig dag!! men ojoj vad träningsvärk jag haft idag... Om det blir skidor igen? Hmm, hade ni frågat mig vid lunch i lördags hade jag svarat "aldrig i livet", igårmorse "tveksamt", nu en dag senare med enbart de goda minnena aktiverade så "inte helt omöjligt, den som lever får se". En upplevelse väl värd sin plats på CVt.

 


Idag när jag satt på den lite sådär halvspännande lektionen om hjälpmedel inom matematiken och antecknade för fullt passade jag på att skriva ner en lista på andra upplevelser jag varit med om som kan passa in på "upplevelseCVt". Helt i oordning och halvt ogenomtänkt:

tre dygns flottåkning på mäktiga Klarälven
tio dagars vandring på landsbygden i Kroatien tillsammans med Isabella
segelturer i Stockholms vackra skärgård
känslofyllda konserter inför spontana amerikaner på körturnén med Canticum i USA
återseendet med mina älskade barn i Nakamte efter sex månaders längtan i Sverige
återseendet med de än mer efterlängtade barnen efter nio månaders separation
känslan första gången jag förstod en hel predikan på teckenspråk
första gången jag själv höll en predikan på teckenspråk
Derartus dop när jag fick ta emot mitt fadderbarn
safari i Ngorogoro med exotiska djur åt alla håll
stå med 27000 scouter och vråla lägersången för full hals och klappa in kungen
första turen i Balder på Liseberg i sällskap med livrädda lillsyster
manifestationståg för Jesus i Göteborg och Stockholm
lovsångskvällar på Frizon och OAS
kanotturer genom forsande vatten

              

det var bara de händelser som hoppade upp i min hjärna just nu.
Det fattas fortfarande en hel del på listan. Men det är väl för väl med tanke på att jag faktiskt bara är 22 och förhoppningsvis har en hel del tid att fortsätta upptäcka och förundras över världen. Jag vill vandra i fjällen, åka bil till Sydafrika, gå på kinesiska muren, uppleva Londons gator, vara i en öken, arbeta i Indien, starta en skola i Etiopien, cykla på Öland, ligga i gräset i flera dagar och bara titta på molnen och drömma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0