Familjen har

Sist jag skrev var dan innan min familj (och aven jag sjalv efter typ lika lang restid) anlande till Addis Abeba. Sen dess har det hant hur mycket som helst. Ni ska fa en kort resume:

En vecka norrut med familjen, det vill saga Lalibela - Adua - Axum - Gondar - Bahir dar. "Den historiska rutten". Vansinnigt mycket pa kort tid. Vansinnigt intressant. Rekommenderas varmt. Lalibelas kyrkor ar magiskt heliga - riktiga masterverk. Farfars skola i Adua. Axums moneliter (man fick visst inte kalla dem obelisker for farfar..) var riktigt coola liksom drottningen av Sabas slott (som antagligen inte var hennes slott). Gondar var kanske finaste staden med haftiga gamla slott och invandigt kanske den finaste kyrka jag sett (och det ar inte fa...). Vattenfallet i Bahir dar inneholl trots kraftverk en hel del vackert vatten. Fasligt massa bilkorande blev det men den stundvis otroligt vackra utsikten samt allt vi fick se i dromedar- och kulturvag kompenserade mer an val.

Juletid i Addis, med familjen, som nu utokats med familjen Nilsson (dvs faster, farbror och tva kusiner), + alla Entottosvenskar. Jullunch hos Kersti. Julbon pa norska missionen med sista paret ut efterat (far ju inte svika slakttraditionerna...). Pa kvallen julgrot och julfika med familjen pa Entotto samt julandakt med de andra svenskarna hemma hos Kersti. Tack norrman for det latt mest juliga under dagen, som god tva tackar vi groten.
Juldagen inleddes med julgudstjanst i IEC med harligt drag i sangerna och predikan. Efter lunch en svang pa stan och pa kvallen fin julmiddag och fika hos Hechamos.

Resa vasterut med familjen. Antligen mot mina alskade och vid det har laget hogst saknade barn. Men forst stopp i Bako och pahalsande hos diverse gamla bekanta. Pa lordageftermiddag sa antligen till Nakamte och direkt till dovskolan dar vi stallde till arhundradets turnering mellan dova och ferengis, 3-3 slutade dem harliga fotbollsmatchen. Pa sondagen hangde Eva, Johannes, Sara och jag pa skolan hela dan och jag ar grymt stolt over deras gedigna teckensprakskunskaper.

Sista dagarna med familjen. Efter mandagens snabbesok pa skolan bar det av osterut igen. Stopp i Ambo efter en intensiv omgang av "landstadsjoberg" som mellansatet vann. Nasta dag tittade vi pa vatten och badade. En dag i Addis da Eva, Sara och jag hangde pa stan efter att ha "deltagit" pa overlamnandet av Entotto. Sen nyarsaftonsfirande hela kvallen. Det hela inleddes med middag pa Finfine tillsammans med familjerna Andersson och Eriksson. Fortsattning pa Entotto med lek och spel, fyrverkeri och fika med alla de andra svenskarna. Finalen bestod av spel fram till halv fyra da vi stupade i sang.
Sa hejda till familjen - det blev en go tid tillsammans. Den forsta delen med historiska och kulturella minnen vart man sag och den andra fylld av vanner, skratt, uno och kuber. Det blev allt lite tyst och tomt efter er...


Kommentarer
Postat av: syster

Det var riktigt riktigt najs att komma och hälsa på ju! Hur många gångar man än läst här om hur underbara dina barn är så kunde man inte riktigt förstå det. Dom är ju de bästa i hela vida världen. Hälsa dem massor av gånger till från mig!

Tack för dagarna det blev tillsammans, tack för skavfötterssovning och uno. Och krama barnen ännu fler gånger från mig.

2009-01-08 @ 22:43:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0