femte terminen

Idag började min femte termin i Kristianstad. Den inleds med 15 poäng SO utifrån Astrid Lindgrens värld. Enligt kurslitteraturlistan är det en hel hög böcker vi ska ta oss igenom, inklusive Pippa och Ronja och Rasmus på luffen, och jag hade för ovanlighetens skull redan lånat samtliga på universitetsbiblioteket och kände mig alltså rätt lugn då vi började diskutera litteratur på introduktionen idag. Men mina stackars klasskompisar var lika nojjiga som vanligt. Att de inte lärt sig att inte köpa all litteratur och få panik över den de inte fått tag på, som vanligt försäkrade kursansvarig oss att den litteratur som inte går att få tag på kommer att kopieras upp eller ersättas av annan, som vanligt... Och som vanligt kände jag mig som en sjuåring då läraren började gå igenom schemat, eller rättare sagt jag kände mig inte som en sjuåring utan tyckte att jag för allt i världen kunde komma på en hel lång lista på vettigare saker jag kunde ägna en måndag åt. Till exempel kurera mina små amöbor som behagat flytta in i magen på mig. Eller packa upp min väska som äntligen kom fram igår. Injeran var mer grön än brun och från bananerna rann det en mysig vätska som inte luktade hallon om man säger så. Ingenting i väskan luktade direkt hallon utan snarare banan. Och mina fuktiga fotbollsskor luktade inte alltför gott de heller. Men allt fanns kvar så jag är ändå nöjd. Och att ha kurslitteratur som behandlar ämnen som likheter mellan Pippi och Jesus känns inte heller helt fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0