kulturutbyte

Veckan i Holland gav mycket av kulturutbyte. Dels det uppenbara utbytet med den nederländska kulturen och skolsystemet vi kom för att studera. Där fanns skillnader i material och metoder, men framför allt i lärarrollen som inte är lika fri som i Sverige. Det var intressanta skolbesök från vilka jag tar med mig nya erfarenheter och inspiration till framtida undervisning.
Men det största kulturutbudet var nästan det inom gruppen. Än en gång fick jag uppenbarat för mig vilken bubbla jag lever i. Inte så att jag sticker ut på alla sätt och vis men jag kände mig ändå annorlunda, mina klasskompisars liv skiljer sig på många sätt från det liv jag och mina närmaste kompisar lever. Det finns dels de uppenbara skillnaderna i att vi inte svär, dricker oss fulla och skämtar om sex stup i kvarten, dels skillnader som är mer svårpåtagliga som hur man ser på relationer och vad som är viktigt i livet. Trots att jag för det mesta trivs väldigt bra i min lilla bubbla så tror jag att det är bra att komma ur den och uppleva verkligheten med jämna mellanrum.
Sen kände jag väl mig lite annorlunda då shopping inte är mitt absolut största intresse utan jag tröttnar ganska snabbt, så det blev en hel del kringvandrande på egen hand. Och i Amsterdam prioriterade jag kanaler och gamla hus framför stora shoppingstråket. Jag hade gärna haft fler skolbesök och hållt i aktiviteter för de holländska barnen. Men det va fint att hänga med klasskompisarna också. Känns bra att äntligen lärt känna dem lite bättre, och som vi har skrattat den här veckan. En bra resa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0