undervisa

Idag har jag fatt tre nya bastisar. Tre underbart sota och fina tjejer som jobbar pa skolan, dova ar de saklart och vi blev basta vanner efter cirka en minut. Trots att den ena av dem inte vagade komma in i klassrummet nar hon sag att jag undervisade, fast det var hon som skulle ha lektionen enligt schemat. Sa latt att bli van med dova manniskor, de ar verkligen ett speciellt slakte.
Undervisningen gar det bra med, dock kanner jag stora kunskapsbrister. I Hosaina var det de engelska kemitermerna som fattades mig och idag var det grammatikorden. Inte latt att forklara men jag gor mitt basta. Energifloden, atomteori, verbbojningar, utrakning av vinklar, algebra, glosor. Det ar sa roligt, jag bara onskar att jag kom ihag mer fran min egen skoltid... Men jag alskar att sta dar framme vid tavlan, det kanns sa ratt. Dock foredrar jag white board framfor att anvanda krita som lagger sig som ett tacke over en. Men for all del, det fungerar det med. Och man far anvanda all sin fantasi och pedagogiska fardighet for att lara ut pa ett sprak man knappt kan till elever som inte ar vana att behova tanka nat sjalva utan bara lara sig utantill. Idag bad jag en elev att skria en mening pa tavlan, vilken som helst "tank ut nat bara" . Det var visst inte sa "bara" det tog da lang tid innan hon skrev "where do you live?". Och femmorna har glomt typ all grammatik jag larde dem for tva ar sen. Men sa tacksamma de ar nar man repeterat lite med dem och formanat dem att inte glomma igen. Sa fina.
Om man blir sjuk av att pussa etiopiska barn, da har jag da inte langt kvar. Sa mycket som jag pussats och kramats de senaste dagarna har jag inte gjort totalt sen jag akte harifran. Karleken flodar. Och jag trivs. Ger och tar och bygger upp ett forrad for kommande ar. Jag kommer sakna dem sa sjukt mycket!

Kommentarer
Postat av: Syster

Fungerar på om benne formulerar ett långt fint inlägg eller om du sitter själv på favoritinternet

2012-01-10 @ 23:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0