vit och vilse

Jag vet att jag ar vit. Inte bara for att solen behagat emigrera fran Sverige. utan helt enkelt darfor att jag ar en ferengi. Och visst lagger aven jag marke till andra vita pa stan. Men jag stannar inte och skrattar. Eller faller forsta basta kommentar, eller helt enkelt det enda engelska ordet jag kan - strunt sama om det sa ar "yes". Det kommer aldrig sluta att forvana och irritera mig. Och ignorera alla killar far mig att kanna mig som en snobbig overklasstjej som tror hon ar sa mycket battre an alla etiopier tillsammans. Men sa ar det ju inte. Det ar bara det att jag varken kan eller vill gifta mig med varannan kille som passerar, oavsett hur sjalvklart och oproblematiskt han sjalv ser det. Taxichaufforen idag tyckte att eftersom jag inte hade nan "wife" sa kunde han bli det och sa kunde vi aka till Sverige tillsammans (jag orkade inte ens forsoka forklara for honom att han inte skulle vara wifen). Klappat och klart tyckte han och kunde for allt i varlden inte forsta min tveksamhet. Ja, det blev contract taxi till slut. Nar jag antligen insag att jag va sa pass fel att det skulle ta timmar att ga till Meskel square. och da hade jag redan gatt i x antal timmar, uppenbarligen en stor del av dem at fel hall. Suck. Tank om de haft vagskyltar, for etiopiska polisers vagvisning ska man da rakt inte lita pa, till och med mitt forvirrade lokalsinne ar palitligare. Och allt for att Etiopien firar nat jubileum till varen och for den sakens skull maste grava upp alla vagar for att gora staden presentabel. Nu sitter jag i alla fall till slut pa New York och vantar pa Martha. Tror nastan att jag ska ga in for har i skuggan ar det sa kallt att jag far gashud. Kanske ar det en reaktion efter mina mil i gassande sol. Solen och vackra lila chackarandorna som kantade vagen uppvagde latt trottheten i benen och svetten som rann langs ryggen. Och kanslan av att va ett med Etiopien igen. Att pa dammiga ojamna vagar sjalv fa ta sig fram genom storstaden. Jag gillart. (Och inbillar mig att jag ser ganska hemma ut anda, trots alla kommentar..).

Kommentarer
Postat av: benedicte

du är tillbaka i den vanliga frustrationen som alltid överrumplar hör jag ;) tänk att man så ofta lyckas hamna på fel väg i Addis trots att man tycker man kan detdär... och nej, polisers vägbeskrivning har vi ju testat förut...

2012-12-21 @ 00:13:17
URL: http://benedicte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0