två världar...


Sverige eller Etiopien...? Var är mitt hem, var är mitt hjärta, var är jag? I Sverige har jag vänner, en organiserad miljö och fullt med valmöjligheter; i Etiopien har jag dövskolan, värmen (både människornas och solens) och vardagens enkelhet. Har haft ett helt underbart bra halvår i Nakamte, tillsammans med Benedicte och tillsammans med mina högt älskade döva barn - en vardag i en värld jag nu saknar. Men samtidigt är det på många sätt så enkelt att leva i Sverige, jag har min familj, vänner, anonymitet, organisation, renhet, kommunikation - men i ett samhälle som genomsyras av stress och prestationsångest. Jag kan inte säga vilken värld jag trivs bäst i, eller i vilken jag känner mig mest hemma. Jag vet bara att jag vill vara i båda två. Jag vill vara hemma i det varma Etiopien samtidigt som i det funktionella Sverige.
Jag vill helt enkelt ha det bästa av två världar...

Kommentarer
Postat av: Åsa G

Detta är ett dilemma att bära på hela livet sedan, jag vet. Enda lösningen är engagemang på något sätt. Tillhörigheten finns där. Möjligheten att återvända när som helst. Det är stort.



2009-05-21 @ 06:26:43
URL: http://koltrastenshorisont.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0