en vanlig Nakamtekvall

Igarkvall var en klassisk Nakamtekvall. Utan el satt vi uppe hos Hagstroms med massa tanda ljus och en brasa i oppna spisen. Clara och Ellinor borjade bli trotta efter en lang dag med Benne och klangde lite lagom mycket pa mamma och pappa. Vi hade atit en Magnuslagad kvallsmat och satt nu vid soffbordet och spelade spel. Lugnt och fridfullt, i vart fall under de stunder barnen inte skrek. Efter hand somande de dock och tystnaden spred sig. Vi firade Hanna och Magnus brollopsdag med lite chokladpudding (vi ar inte sa krasna har ute pa landet...) och avslutade kvallen med aftonbon. Klockan var nu halv tio men det kandes som hon va minst tolv. Benne och jag drog oss ner till vart rum och somnade snart efter att ha last en stund.
Idag gick jag bort till samma skola som jag var pa igar. Rektorn kom mig leende till motes och undrade om jag ville vara med pa nagra lektioner aven idag. Han visade mig till Nigst (min handledare fran igar) som tyckte att jag skulle folja med nan annan larare idag. Forsta lektionen leddes av en av de larare som jag pratade med i lararrummet igar, en eneglsklektion for grade 8. Efter den satt jag ute i solen utanfor lararrummet och pratade med nagra larare. Bland annat om hur de etiopiska skolorna jobbar for att fa eleverna mer aktiva, skillnaden mellan etiopiska och svenska skolor, vad jag vill jobba med i framtiden och sa foreslog en av dem att han skulle hitta en "partner" till mig... "Vill du inte ha en etiopier?"... Sen var jag med pa ytterligare en engelsklektion men ska jag va arlig forstod jag inte mycket av vad lararen sa. Nar den va slut visade de mig till lararrummet och satte fram en stol till mig. Jag satt dar ett tag innan jag tackade for mig och gick darifran. Pa en del satt skiljer sig sa klart den skolan mycket fran vara "exklusiva" skolor med rena och stora lokaler fyllda med massa material men i grund och botten ar det ju samma tanke och mening med dem och eleverna lar sig sakert lika bra har (i och for sig sa skiljer sig kanske lararnas kompetens nagat, i alla fall i engelska som ju ar det jag hort mest av)...  
Gick hit till Classic dar jag varit fyra dagar i rad nu. Idag var nog folk pa extra gott humor for sa manga "ferengin" har jag inte hort nan annan dag. Nu nar jag har gatt den har streckan sa manga ganger borjar man kanna sig hemma och kanner igen folk lite har och var - gott!
Halsning till Fredrik: glom inte att ta med var etiopienfilm till Hanna o Magnus nar du aker hit...
Och till Patricia: Grattis i efterskott! vi tankte pa dig pa din dag men kom inte langre an sa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0