Bethel kindergarten

Gick upp klockan halv sju idag... fattar ni vad hemskt, men vad gor man inte for att fa jobba lite... Jag vaknade i och for sig redan halv tre och kunde sen inte somna om ordentligt sa det var faktiskt lite av en befrielse nar man "antligen" fick ga upp. Det tar exakt en halvtimme att ga till Bethel, jag hade raknat med 45 minuter sa jag va dar ordentligt i tid. Det var ju daremot inte eleverna eller lararna men det ar nat man borjar bli van vid. Det var ganska sa kaosartat till att borja med da alla elever skulle in i ratt klassrum och fa sina saker pa ratt plats. Mrs Faith som tar hand om mig har i ar fatt tva klasser, hon ska egentligen ha tva hjalplarare men idag var bara Eden dar. Det som var lite bra med det var ju att jag behovdes lite mer och slapp kanna mig sa overflodig som man latt gor.
Stackars de sma eleverna fick typ bara sitta stilla pa sina platser inaktiverade hela dan. Forst samlade lararna ihop skrivbocker och skrev namn i dem. Det tog grymt lang tid och nar det var klart var det dags for barnen att ata tiofika. De hade med sig sma platlador med matsack i. Men innan de fick ata gick de pa prydliga led ut och tvattade handera. Mrs Faith sa att jag kunde ta hand om en klass men nar de val kommit utanfor klassrummet spreds de for vinden och jag som mest varit i den andra klassen kom ju inte alls ihag hur de i Prep-B sag ut... Men pa nat satt kom de alla in igen. Innan de fick borja ata laste Eden bordsbon med dem. Senare fragade jag henne om de flesta eleverna var kristna men det sa hon att de inte var, manga ar muslimer. De har fatt en del protester mot att de ber men som de sjalva uttrycker det sa far barnen sjalva avgora om de vill instamma i bonen eller lata bli. Nar alla atit upp gick de ut pa led och tvattade handerna innan de fick leka runt pa skolgarden. Det sag sa harligt ut, det va sa man sjalv ville bli liten igen och springa omkring utan att tanka det minsta pa nat annat an just stundens lek. Jag och Eden stod och pratade om allt mojligt medan barnen lekte.
Da rasten var over var klackan redan halv tolv och endast en halvtimme aterstod av skoldagen. Den har forsta veckan gar de atta till tolv  men sen efter mesqel borjar de pa riktigt (innan mesqel, som ar korsets hogtid har i Etiopien, kommer allt vara kaos sager alla, som Liselott beskrev det sa ligger folk och vilar upp sig eller storhandlar infor helgens fest). Nu i borjan ar det mest kaos enligt Mrs Faith och jag ar beredd att halla med henne. Den andra halvan av dagen var inte Faith sjalv med sa da var det bara Eden och jag pa tva klasser. Tva sa kallade prep-klasser med barn i aldern tre till sex. Den sista kvarten rabblade de alfabetet i kor, det vill saga de skrek for ful hals. Men grymt sota ar de och det ska bli kul att komma tillbaka dit imorgon. Nar foraldrarna skulle hamta var det lika mycket kaos som nard e lamnade pa morgonen, alla skulle nodvandigtvis in genom den lilla dorren samtidigt. Da jag gick en halvtimme efter slut satt fortfarande en massa elever kvar och vantade mer eller mindre talmodigt. En del hamtare hade sma id-kort med sig och da jag fragade vad de var till for fick jag till svar att man inte far ta med sig ett barn ut fran omradet om man inte har barnets id-kort med sig... Eden och jag bytte telefonnummer, den forsta kvinnliga kompisen jag fatt har - annars ar det ju mest killar som kommer fram och tar kontakt. Nar  jag gick hem fran Bethel kom en liten flicka som jag halsat pa under dagen men som inte var i min klass fram och gick och holl mig i handen typ halva vagen hit till Classic. Nu ska jag nog hem och sova lite efter en hard arbetsdag... ser fram emot morgondagens jobbande...

Kommentarer
Postat av: Don T

Hej Maria! Härligt att du äntligen får ngt att göra. De låter ju som om du funnit dig själv;).. tänk dig att inte känna sig för lång.. hi, hi;)

Jag undrar om Bfrkado är ett namn på orominja...??? annars kanske det borde vara Befikado eller ngt i den stilen... va' vet jag? Hans namn nämns lite för ofta... hmm?!



Må väl o hälsa.

Kram

2008-09-24 @ 01:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0