Ny praktik

Jag skriver på ett svenskt tangentbord! detta då jag lånat datorn hemma hos Hanna-Karin och Workneh. Det är nämligen här jag har min nya praktik, inte hemma hos dem såklart men på skolan här på missionsstationens område. På den luthersak skolan håller jag två lektioner varje förmiddag och hänger i lärarrummet med mina supertrevliga kollegor. Det är till och med så att jag åker dit extra tidigt för att hinna prata med dem på tiorasten. Jag har börjat lära några av dem svenska och tyska och idag fick jag lite amarinjalektion tillbaka. Det var så kul när jag kom dit för första gången i måndags och gick till rektorns rum för att anmäla min ankomst. Det första han gjorde var att försöka övertala mig att stanna ett år och inte bara två veckor och sen ändrade han snabbt om i schemat så att jag skulle ta över alla engelsklektioner som "Spoken English" för att verkligen utnyttja mig och mina gigantiska kunskaper till max. Jättetrevlig rektor faktiskt, skulle nog kunna tänka mig att komma tillbaks hit... Min handledare, den ordinarie engelskläraren, har också lite övertro på mig och tycker att allt jag gör är så fantastiskt bra, och hon är sååå tacksam... Jaja, jag gör så gott jag kan för att leva upp till mitt rykte... Men det är gött att trivas på jobbet!

Annars trivs jag bra i Addis. Livet på Entotto är rena lyxen jämfört med Nakamte och gästhemmet där. Och så många fler svenskar är ju kul. Nog för att etiopier är sociala i överkant - jag hade som exempel ett roligt samatal med en kille på internetcaféet häromdan. Han frågade om jag var gift, nej det var jag ju inte, förlovad då? nej inte det heller, men pokvän? nej även på den frågan fick jag ju svara nej. "Men vill du inte ha min kompis då?". Så enkelt är det här. Men jag tackade faktiskt nej till erbjudandet. En annan intressant sak är övertron på svenskar och allt svenskt, som samma kille sa så är alla svenskar ärliga och oskyldiga. Jag vet just inte om jag kan hålla med om det...´

I söndags var Benne och jag på en gudstjänst i en kanadensisk församling, engelsk predikan och lovsång. Sen hängde vi med Saltarna och några vänner till dem och åt lunch. Efter en liten tupplur åkte vi ut på stan igen på eftermiddagen och skulle fika på Blue tops. Och råkade äta glass... Det var faktiskt råkade för vi valde att beställa chokladmousse just för att undvika glassen men så var chokladen toppad med glass och det kunde man ju inte motstå... Men ingen av oss blev dålig i magen utan mådde bara bättre efter glassen så vi ska nog å dit fler gånger...

Kommentarer
Postat av: Benedikte

Underbar läsning, Maria! Kan se ditt stora smile när du trampar runder i Addis down town.

Jag håller med dina nya kollegor när det gäller din engelska =) Du klarar det säkert jättebra!

Hälsa till H-K & W! Take care.

Kram Benedikte.

2008-10-09 @ 11:26:12
Postat av: Karin

Var skulle man annars äta glass, om inte på Blue Tops? Det har då aldrig jag mått dåligt av (än). Låter underbart det hela.

2008-10-09 @ 17:55:11
URL: http://karinrubenson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0