Varldens basta praktikplats!!!

Jag har precis slutat for dagen och gatt fran min praktikplats pa Lutheran Church School. Log hela vagen och tackade Gud for att jag fatt ett sa bra stalle att vara pa. Inga utropstecken i valden kan understryka tillrackligt hur bra den ar. Jag ska ta idag dagen som exempel:

Jag hade bestamt med Shenafekish (min handledare, larare i engelska) att vi ska traffas klockan nio for att hinna forbereda lite innan forsta lektionen. Sa mycket forberett blev det dock inte... Jag var lite tidig (man vet aldrig hur lang tid det ska ta med taxina och idag hade jag flyt) och det var faktiskt tomt i lararrummet. Sa jag slog mig ner och gick igenom anteckningarna for dagens lektioner. Efter bara en liten stund kommer Getasetegn (varldens sotaste och trevligaste larare som skrattar verkligen hela tiden) in, han slar sig ner bredvid mig och vi har dagens spraklektion som idag var mest inriktad pa min amarinjainlarning. Sen tar jag upp lite knackebrod ur vaskan och bjuder honom och sen aven Shenafekish och Fekadu, en del i deras studier om svensk kultur, igar tittade vi pa bilder fran Sverige i en svensk geografibok som jag lanat i biblioteket (de har en massa svensk littertur som en av lararna visat mig). Efter hand droppar det in fler larare som alla halsar glatt pa alla och kanske lite extra pa mig...
Sen ar jag med pa en engelsk lektion som Senafekish har innan det ar dags for break och vi gar tillbaka till lararrummet. Hanger dar och pratar med lararna. Sa otroligt trevliga larare! stamningen ar alltid hog och folk skrattar jamt. Sa underbart harligt! Efter rasten har jag tva lektioner i grade ett och tre, idag gick det bra och jag lyckades fa flera elever till att prata. Det ar ju mitt ansvar att forbattra deras spoken english. Ibland ar det svart att lagga undervisningen pa ratt niva och fa mer an de tre basta att oppna munnen men ibland, som idag, gar det bra. Det ar bara att gora sitt basta. Och det hjalper faktiskt att lagga lite mer tid pa forberedelser. Otroligt kul att fa det fortroendet att halla egna lektioner och precis lagom att ha tva om dagen. Att ha Senafekish i samma rum ar ju ocksa en raddning och nodvandighet for kommunikationen till eleverna emellant, fram for allt i de lagre klasserna...
Efter annu en lektion med Senafekish (borjar ni lara er hennes namn? for mig har det tagit flera dagar..) var det dags for lunch. De tre forsta dagarna slutade jag vid lunch sa jag har inte haft nagon mat med mig men de senaste dagarna har jag blivit kvar aven efter lunch. Getasetegn och Senafekish delade med sig av sin mat aven idag och vi at tillsammans uppe i lararrummet. Sa trevligt, de ar sa underbara manniskor! Efter maten gick vi ner till cafeet pa omradet och drack te. Dar satt Chippo och pratade med Fekadu, jag hade inte sett Chippo sen i mandags fast jag spanat efter honom... Men nu pratade vi i alla fall en stund. Aven Andualem satt dar inne och sjong och nar vi druckit klart teet hangde jag med honom in i kyrkan for att musisera lite. Jag forsokte forklara att jag inte ar sa musikalisk men det gick inget vidare. Nu har han overalat mig att ta med min flojt dit pa mandag, han tyckte visst att vi skulle spela tillsammans pa nat jippo men jag vete katten... Kul att traffa lite gamla kandisar i alla fall.
Klockan tva hade jag bestamt med Getasetegn att vi skulle ses i lararrummet for att jag skulle folja med honom pa hans biologilektion i grade atta. Jag kom lite sent sa jag gick direkt till deras klassrum dar han redan satt igang med undervisningen. Sa mycket serios undervisning blev det dock inte da jag ju var dar och tog all uppmarksamhet. Getasetegn placerade mig mitt bland nagra elever som sjalvklart tappade all koncentration pa underviningen och pratade med mig istallet. I slutet av lektionen fick jag satta mig dar framme och beratta om skolan i Sverige och svara pa elevernas fragor. Fick beratta om Stockholm, potatis och sjunga nationalsangen. Galet rolig lektion, bade jag, eleverna och lararen skrattade konstant!
Till sist en engelsklektion med Senafekich och sen var det bara att saga hejda till lararna for den har veckan. Ses pa mandag. Kommer sakna denna fantastiska arbetsplats. Som om det inte rackte med allt bra sa har de ju supertrevliga rektorer som fortfarande inte gett upp hoppet om att jag ska stanna dar hela aret...
Pa vagen ut fran omradet halsade jag pa Compassions chef Shifferaw som jag hade en pratstund med haromdan. Han bjod in mig pa kaffe, te, injera eller vad jag nu kunde tankas vilja ha.. Grymt trevlig man. Sen gick jag in en svang till Hanna-Karin och pratade med henne en stund. Skont att ha henne dar sa man kan fa hjalp med vad man an kan tankas behova - tvatta bort svara flackar, inta en latt lunch, prata lite svenska, lana internet eller annat.
Detta var en vanlig jobbdag for mig. Jag trivs sa bra! Sa trevliga manniskor och sota elever, idag blev det dock lite kaos nar jag skulle ga ut ur ettans klassrum och alla sprang fram och hogg tag i mig... Senafekish fick radda mig... Jag ar en riktig kandis dar nu och alla eleverna ropar Maria efter mig och idag fick jag till och med skriva autografer...

Efter jobbet brukar jag ga en runda pa stan och utratta nagot arende eller bara utforska nya omraden. Jag ska lara mig hitta har innan vi aker till Nakamte... Forhoppningsvis ar Benne hemma nar jag kommer tilll Entotto annars ar jag utelast, vilket hant ett antal kvallar..., och utan mobilen som hon brukar ha... Men det brukar alltid finnas trevlgt folk att prata med sa annu har jag inte lidit nagan nod...


Kommentarer
Postat av: Anna Suki

Hej Maria! Så kul att läsa hur du har det! Jag vill också vara där. Hälsa Chippo, Andualem och Lemlem så mycket från oss.

kramar Anna

2008-10-11 @ 10:29:35
Postat av: Anonym

oj...de låter ju superbra. ja blir så glad av att läsa ditt inlägg...de bara sprudlar energi från dej. Inte konstigt att du har blivit poppis där nere.:) Massa kramar

2008-10-13 @ 23:12:27
Postat av: Jenny

oj glömde skriva namn:)...

2008-10-13 @ 23:14:15
Postat av: Kristina

Hej Maria! Mycket intressant att följa med i din blogg, men har inte gett mig tid att kommentera förrän idag. Jag firade faktiskt också Meskelfest i år, fast på Uppståndelsekyrkans tak i Jerusalem tillsammans med många etiopier, Jan-Olof och övriga deltagare i vår pilgrimsresa. Sköt väl om dig/ Kristina

2008-10-14 @ 14:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0