Ja, jag ar tjock...

Tjock... och vacker. Det ar jag. Om man far tro mina alskade barn i alla fall. De ar valdigt duktiga pa att kommentera ens utseende. En dag nar jag var inne i sjuans klassrum och pratade lite upptackte jag att tva killar sitter och stirrar pa mina ben. Jag fragar ju lite fundersamt vad sjutton de tittar pa och far till svar "very beautiful legs" ..hmm, vad gor man? jag sa till dem att de inte fick titta mer och nar de envisades med att fortsatta stallde jag mig till slut utanfor fonstret och fortsatte prata med nagra andra. Skum situation, som om mina ben skulle vara nat att titta pa...
Lat brukar de ocksa saga att jag ar, men nar jag latsas att jag blir ledsen sager de att jag ar klok... som om det var motsatsen. De varsta "skallsorden" har ar typ lat och gammal - snacka om att man kommer fa en chock nar man kommer tillbaka till det emellanat relativt raa spraket hemma... Men det ar gott att de ar sa lattroade att de typ kan ramla ihop av skratt om man sager att nan ar gammal eller poangterar att jag ar kortare an dem fast jag ar aldre. Att hora dem skratta ar det finaste som finns.
Hagstroms och Olika har varit i Addis nagra dagar och da passade Benne och jag pa att leva lyxliv. Vi fick bo (eller "vakta") i Lotta och Dawits hus som nastan ar pa svensk niva - rena lyxen med mjuka sangar, riktiga tacken, soffor, stereo, altan, elektriska spisplattor, vattenfilter och sa vidare. Sa svenskt kandes det att jag rakade dricka kranvattnet i rena forvirringen... Elsa ingick ocksa i vaktningen, for er som inte vet det sa ar Elsa Lottas hund och jag har nu under flera dagar matat och klappat och tagit hand om henne pa basta satt... Det ni, det hade man inte kunnat tro for ett ar sen... Lyxigt varre har vi haft det i alla fall. Och Benne har varit med mig pa dovskolan varje dag. Vi har haft det sa bra... Helgen har varit tre dagar pga nan muslimsk helgdag igar mandag sa vi har haft hur mycket tid som helst att umgas med vara favoiritbarn. I lordags kom ett gang av dem hem till oss och halsade pa och vi spelade fotboll, fikade och lekte med kameran. Hur goa som helst ar de! Sondagen och mandagen spenderade vi pa dovskolan och Benne ar numera riktigt duktig pa teckensprak och lika foralskad i barnen som jag, forhoppningsvis kommer jag dock behalla ett visst forsprang i spraket... Men det ska bli kul att komma hem och ha ett "eget" sprak...
Det kommer bli sa galet jobbigt att lamna alla barnen. Redan nu nar jag ska aka fran dem i tva veckor snart sa kanns det jobbigt. Och de sager att de kommer sakna mig jattemycket och fragar stup i kvarten hur lange jag ska vara kvar. De har en stor del av mitt hjarta och det kommer verkligen bli tomt utan dem. Kanske kanske kommer jag tillbaka. Tanken kommer tillbaka hela tiden och det kanns inte helt avlagset att spendera aven nasta vinterhalvar strax ovan ekvatorn...

Kommentarer
Postat av: Jo

Hjärta, hjärta, hjärta Maria! Här är mörkt och kallt och regnigt (lite frost ibland). Saknar! Pusskram

2008-12-21 @ 23:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0